ANNONS

Efter Egmonts superår – e-handelschefen avslöjar varför

Torsten Bjerre Rasmussen chefar bland annat över Egmonts e-handel
Egmont/Pressbild

Men 2022 väntas bli utmanande. "Tuff marknad".

ANNONS

Det blev klang och jubel hos Egmont på tisdagen, när koncernen presenterade sitt bokslut för 2021. Det danska anrika förlaget, grundat 1878, hävdar att det är det bästa året någonsin. Det skiner i kapp med marssolen. Omsättningen ökade med 30 procent till totalt 21 miljarder kronor.

Vinsten, eller resultatet före skatt, landade samtidigt på hela 2,5 miljarder kronor – en fördubbling mot året innan. Egmont har sitt huvudkontor i Köpenhamn och är fortfarande danskägt, men har även stor verksamhet i Sverige.

LÄS ÄVEN: De gjorde miljardvinst: “Betydande framgångar inom e-handel”

Förlagskoncernen har även storsatsat på e-handel de senaste åren. På e-handelsområdet äger man en rad bolag, däribland Fjellsport, Outnorth, Bagaren och Kocken, Royal Design och Jollyroom.

Vi bad Egmont reda ut vad som ligger till grund för framgångsåret 2021. De skickade då fram Torsten Bjerre Rasmussen. Han är vd för Story House Egmont, en affärsdivision som även sorterar in e-handeln under sina vingar.

Generellt såg vi framgång överallt under 2021. Vi lyckades både med organisk tillväxt i bolagen. Men vi köpte även Royal Design Group. Generellt har det varit stor efterfrågan inom alla våra nischområden, säger Torsten Bjerre Rasmussen till Ehandel.

Ödmjuka inför 2022

Han säger att bolaget har hittat en vinnande strategi i att vara expert inom sina olika kategorier och affärsområden. Och att satsa på premiumprodukter har också gett försäljningen en extra skjuts. Det skapar en bredd i erbjudandet, enligt Torsten Bjerre Rasmussen.

Vi lockar även de kunder som inte bara söker efter det allra billigaste. Vi vill erbjuda de alla mest attraktiva produkterna till bra priser och ha ett tätt samarbete med leverantörerna, som sitter på de starkaste varumärkena i segmenten.

Hur ska ni upprätthålla de här fina siffrorna framåt?

Generellt är vi mer ödmjuka kring 2022, då det råder stor osäkerhet i världen och sikten är låg. Vi ändrar inte våra långsiktiga ambitioner – utan förväntar oss en tuff marknad de kommande månaderna och i värsta fall resten av 2022. Den konkreta strategin utvärderas som alltid bolag för bolag – i samarbete med våra partners, grundare och delägare.

Under året är även målsättningen att förvärva fler bolag.

Tiden får utvisa om det lyckas, men vi har fortfarande mycket att göra i den befintliga portföljen med företag, för att säkerställa en solid organisk tillväxt. Detta är vårt huvudfokus.

David Gustavsson
david@ehandel.se