Det Berlinbaserade företaget Rocket Internet ligger bakom en mängd nystartade e-handelsföretag och kloner världen över. Under de senaste åren har man lockat stora pengar från en rad olika investerare. Bara i år har man lockat över 1 miljard dollar i extra kapital.
Bland annat är svenska investmentbolaget Kinnevik en trogen investerare och nyligen stoppade man in ytterligare en slant i bolaget, närmare bestämt 580 miljoner kronor.
Men Kinneviks strategiskifte från mer traditionell industri till e-handel, och hur de satsat åtskilliga miljarder kronor riskkapitalbolaget Rocket Internet, är något som ifrågasätts av vissa. Staffan Persson, en av Sveriges framgångsrikaste it-investerare, är en av dem.
– Jag har stor respekt för Kinnevik generellt. Men i det här fallet förstår jag faktiskt inte hur man resonerar. Historiskt har Kinnevik varit extremt duktiga på att bygga upp egna bolag som till exempel Tele2 och MTG, men nu väljer man i stället att ta rygg på de här bröderna, säger Staffan Persson.
På Kinnevik är man dock trygga i sina investeringar. Något som även verkar uppskattas av aktiemarknaden med tanke på att Kinnevik har stigit som en raket på stockholmsbörsen de senaste månaderna.
– Under de fyra senaste åren har Rocket Internet varit en viktig del i att bygga Kinneviks investeringar inom e-handel med bolag som Zalando, Lamoda, Dafiti och ytterligare 75 företag. Med vår senaste investering i Rocket Internet stärker Kinnevik sitt strategiska partnerskap med grundarna av Rocket Internet och Access Industries, kommenterade Mia Brunell, vd för Kinnevik den senaste investeringen.
Fokus är att skapa framgångsrika företag
Staffan Persson avslöjade också att han inte var så imponerad av Bröderna Samwers skapelser. Särskilt inte med tanke på att Kinnevik väljer att investera i ett annat investmentbolag där många mellanhänder ska dela på meravkastningen.
– Om Rocket haft en unik idé hade det kanske funnits en logik, men här handlar det ju om att Rocket kopierar amerikanska koncept och startar samma verksamhet på andra marknader, säger Staffan Persson.
Och det här är något som många andra påpekat tidigare. Att Rocket Internet rakt av kopierar andra redan väl fungerande koncept. Något de inte heller förnekar och nyligen kommenterade en av bröderna, Marc Samwer, just detta i en intervju med TechCrunch i Berlin.
– En idé är en kombination av många saker. Bolagets fokus ligger på att kombinera de bästa idéerna för att skapa framgångsrika företag. Vi förnyar och förbättra idéer genom att applicera dem lokalt samtidigt som vi förbättrar de. När det kommer till kritan har vi skapat fler vinnare i onlinesegmentet än något annat bolag. En annan viktig del av Rocket Internet är kunskapsutbytet mellan de olika portföljbolagen. Det är konstant utbyte av information och kunskap som hjälper alla våra företag, säger Marc Samwer.
Nyligen lanserade man även sin senaste skapelse, Carmudi. En marknadsplats för fordon som knyter samman köpare och säljare. Precis som många av sina andra sajter har man valt att lansera den på utvecklingsmarknader. Först ut är Mexiko, Nigeria, Pakistan, Bangladesh och Burma.
Vill ni höra mer om Rocket Internets framgång och hur de jobbar med sina e-handelssatsningar kan ni se intervjun med Marc Samwer här nedan.
Källa: TechCrunch