ANNONS

Kämpig vandring i motvind för Footway – tappar 100 miljoner

Daniel Mühlbach är vd för Footway
Footway/Pressbild

Skomarknaden har tappat närmare 40 procent.

ANNONS

Det är tuffa tider för Footway. Skohandlaren har dels svårt att få hem sina varor, alltså skor. Men samtidigt har suget efter skodon minskat, enligt bolaget. Och nu kommer både vinst och försäljning att dippa rejält.

Störningarna och den minskade efterfrågan kommer att påverka försäljning och resultat för det första kvartalet 2022. Footway Group uppskattar att kvartalets försäljning kommer minska med 100 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal 2021 och att rörelseresultatet (EBITA) minskar med cirka 25 miljoner kronor, skriver bolaget.

Footway säger sig sakna storsäljare till följd av leveransproblem. Men att vintern har varit övervägande kall och lång har också lett till att kundernas inköp av vårskor har skjutis på framtiden. Det pekas ut som de viktigaste orsakerna till nedgångarna.

Dags för emission

Folk har även under pandemin kommit att hålla hårdare i sina plånböcker. Skoinköp har inte varit särskilt prioriterade. Bolaget pekar på Svensk Handels senaste Stilindex, som visar på att skomarknaden sedan 2019 har minskat med 37,6 procent. Och nu måste företaget ta in mer pengar.

För att säkerställa utvecklingen i enlighet med bolagets tillväxtplan och förvärvsstrategi har styrelsen, som tidigare kommunicerats, beslutat om en företrädesemission om cirka 150 miljoner kronor. Bolagets huvudägare har undertecknat teckningsåtaganden om 101 miljoner kronor.  Emissionen förväntas vara genomförd i början på april, framgår det.

David Gustavsson
david@ehandel.se