Även om Pinterest fortfarande listas efter Facebook, Twitter och Instagram är det många som tror att det kan bli det mest betydande sociala nätverket för att driva trafik till e-handlare.
Studier visar också att den digitala anslagstavlan petat ner Facebook från förstaplatsen när det gäller att dela med sig av något inom kategorin e-handel. Det finns också rapporter som säger att Pinterests användare spenderar dubbelt så mycket pengar på näthandel jämfört med de som handlar via annonser på Facebook eller Twitter.
Många svenska e-handlare frågar sig dock hur pass stort det är i Sverige och om man har någon nytta av det som näthandlare i falukorvens land. Nya siffror från analysverktyget Orvesto visar att det mycket väl kan bli så.
Pinterest växer för varje månad och cirka 276 000 svenskar använder idag den digitala anslagstavlan, och antalet växer snabbt. På bara en månad har användartalet ökat med 90 000 i Sverige.
Pinterest listas nu som ett av de tio största sociala medierna i Sverige och särskilt populärt är det hos det kvinnliga könet. 62 procent av användarna ska nämligen vara kvinnor mellan 18-34 år. Så har du det som din primära målgrupp kan Pinterest mycket väl vara en bra idé.
Ett effektivt marknadsföringsverktyg
Samtidigt börjar allt fler svenska företag och e-handlare nu få upp ögonen för Pinterest och ser det som ett effektivt marknadsföringsverktyg. Vitvarubolaget Electrolux är ett företag som ser det som en självklar del av sin strategi på sociala medier.
– Vi ser Pinterest som en spännande plattform för att både visa våra produkter och vad man kan göra med dem, men även att ha en dialog med konsumenter. Eftersom det just är bilder ser vi det som en viktig del av vår visuella storytelling kring Electrolux varumärke. Sen är det en intressant kanal utifrån ett e-kommersiella perspektiv, säger Mattias Holm, ansvarig för sociala medier på Electrolux, till tidningen Dagens Industri.
En stor fördel för e-handlare är också att bilderna som läggs upp på Pinterest kan länkas direkt till nätbutiken. Så om en användare hittar något de tycker om kan de snabbt och enkelt komma åt den produkt de är intresserade av.
– Till skillnad från Pinterest finns det ingen direkt länk till företaget på andra sociala medier som Instagram. Dessutom är Pinterest målgrupp en så kallad postordermålgrupp som har ett starkt köpbeteende och handlar mycket på nätet, säger Nils Andersson Wimby, chef på kommunikationsbyrån Isobar.
Källa: DI