ANNONS

HUI förutspår stort lyft för handeln i år - "präglas av konsumtion"

Men det finns orosmoln på konsumtionshimlen.

ANNONS

Med pandemirestriktionerna som ett minne blott justerar HUI Research nu upp sin BNP-prognos för 2022. Och handlarna kan skatta sig lyckliga. Inte minst i dagligvaruhandeln, där prognosen justeras upp från 3 till 4,5 procent.

Även i detaljhandeln ser det positivt ut med en prognos som gått från 3 till 4 procent och sällanköpsvaruhandeln ökas från 2,5 till 3,5 procent.

Framåt väntas en fortsatt positiv utveckling i detaljhandeln, med det största lyftet i kläd- och skohandeln som fortfarande inte nått upp till försäljningsnivåerna som uppmättes före pandemin. Våren och sommaren förväntas också präglas av konsumtion kopplad till nöjen och aktiviteter som delvis begränsats under de två senaste åren, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research.

BNP-prognosen i sin tur skruvas upp från 2,8 till 3,3 procent. En något beskedligare ökning alltså. Med det pågående kriget i Ukraina finns det nämligen nya osäkerhetsfaktorer, som kan komma att påverka negativt framöver.

Invasionen förstärker flera av de ekonomiska trender som har utvecklats under pandemin. Inflationen drivs på av kraftigt stigande råvaru- och elpriser, vilka förutom i direkt konsumtion av hushållen även används i produktionsledet av varor, säger Joakim Wirén och fortsätter:

Den kortsiktiga utvecklingen blir att plånboken kommer att upplevas som tunnare för fler hushåll och den långsiktiga utvecklingen blir att fasta utgifter så som boendekostnad kommer att ta en större del av hushållens ekonomi.

Nils Lund
nils@ehandel.se