ANNONS

Clas Ohlson om förra månaden: “Online backade med 9 procent”

Kristofer Tonström, vd
Foto: Clas Ohlson

“Årets viktigaste kvartal”.

ANNONS

Clas Ohlson levererar idag sin niomånadersrapport, vilket alltså innebär att man stängt företagets tredje kvartal som slutar den sista januari.

Försäljningen som helhet ökade med 7 procent till 2,83 miljarder kronor under kvartalet. Rörelseresultatet ökade även det, från 358 miljoner samma period i fjol, till 378 miljoner kronor.

Jag är stolt över alla medarbetare på Clas Ohlson som med handelsmannaskap och engagemang lyckats prestera ett förbättrat resultat och ökad försäljning under årets viktigaste kvartal trots många externa utmaningar. Vi hade förberett oss på en öppnare marknad och vi såg en positiv start på julhandeln, men nya restriktioner innebar att kundtrafiken begränsades och karantänsregler och sjukfrånvaro medförde ytterligare svårigheter. Därtill har prisökningar på bland annat livsmedel, drivmedel och elektricitet påverkat våra kunder under kvartalet, säger företagets vd Kristofer Tonström i en kommentar till rapporten.

E-handeln visade som vanligt en starkare tillväxt än butikerna och ökade med 14 procent under det tredje kvartalet, till totalt 329 miljoner kronor.

Efter kvartalets slut, i februari, så ska det dock inte sett lika ljust ut för e-handeln. Detta trots att företaget som helhet växte försäljningen med 8 procent under februari månad.

Försäljningen online backade med 9 procent jämfört med föregående år och ökade med 93 procent jämfört med februari 2020. Förra årets onlineförsäljning påverkades av att stora delar av det norska butiksnätet var stängt till följd av restriktioner, meddelar Kristofer Tonström.

Clas Ohlsons e-handel omsatte 63 miljoner kronor under förra månaden. Anledningen till minskningen verkar alltså främst vara starka jämförelsesiffror från året innan.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se