ANNONS

Lista: Här är varorna som ökat mest i pris sedan 2019

I en kategori har priserna ökat med hela 57 procent
Istock

Rejäl snittökning i de populäraste kategorierna.

ANNONS

Inflationen är på mångas läppar just nu. Redan innan Rysslands invasion av Ukraina var den på den högst nivån sedan 1993 i Sverige. I USA har den samtidigt legat på så mycket som runt 7 procent sedan årskiftet. Inte minst i matbutikerna märks nu prisökningarna.

Ehandel bad, mot bakgrund av detta, Pricerunner att ta fram inflations- eller prisöknings-statistik. Resultatet blev grafer för sex olika varukategorier. Det rör sig i det här fallet om hur snittpriserna i de respektive kategorierna ökat sedan 2019 fram till början av 2022.

Självklart gäller inte det här för alla kategorier, och det är stor skillnad mellan enskilda, potentiellt kortvariga prisökningar och inflation. Det finns till och med inom vissa kategorier där snittpriset gått ner. Men när vi kikade på de 20 populäraste kategorierna på Pricerunner hade priset i snitt ökat 9,2 procent, säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner, till Ehandel.

Trädgård i topp

Så hur ser det då ut i de olika segmenten?

Jo, vi börjar med kategorin som prisökat allra mest: Trädgårdstillbehör. Snittpriset i detta segment har sedan 2019 ökat med hela 57 procent. Den näst största prisuppgången står parfym för – plus 23 procent. På plats tre i listan hittar vi böcker som i snitt blivit 20 procent dyrare.

Någonting som verkligen sticker ut i det här fallet är såklart trädgårdstillbehör som gått upp hela 57 procent sedan 2019. Här ser vi också en tydlig pandemieffekt, där många från början av 2020 fick ett ökat intresse för allt som hade med hemmet att göra, säger Evelina Galli och fortsätter:

Det är också intressant att snittprishöjningen skett inom så många brett skilda kategorier, från teknik till skönhet. Utöver pandemi och inflation har även aspekter som fraktkris och halvledarbrist påverkat både utbud och pris inom många segment.

Kategorin "barn och babytillbehör" är inte långt efter, med en uppgång på 19 procent. I segmentet tv rör det sig om en ökning på 18 procent, följt av sminkkategorin där produkterna i snitt blivit 16 procent dyrare.

Värt också att poängtera att det här är alltså data från innan invasionen i Ukraina, som många tror kommer slå hårt mot såväl energipris som vissa andra råvaror, vilket konsumenten i slutändan får betala för, säger Evelina Galli.

Förändrad shopping

I går måndag konstaterade Carl Lindholm, Head of PR på Prisjakt, att det oroliga världsläget, på rekordkort tid, även har påverkat svenskarnas köpbeteenden på ett tydligt sätt.

Exempel på kategorier som konsumenter är extra intresserade av nu i mars är radioapparater, bilbatterier, powerbanks, walkie-talkies, ficklampor, frystorkad mat och portabla friluftskök, sa Carl Lindholm på måndagen och tillade:

Vi ser även att butikerna sedan januari ökat snittpriserna inom outdoor-kategorin med 2,71 procent. Inom radiokategorin har priserna ökat med 4,4 procent, vilket kan jämföras med snittet på marknaden, där priserna ökat med 1,12 procent.

LÄS ÄVEN: Efter krigsutbrottet: Vevradios och stormkök trendar – “Mest extrema jag sett”

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap