I dag är det den 8 mars, och därmed den internationella kvinnodagen. Pricerunner har därför undersökt vad kvinnor köpt på teknikområdet, de senaste två åren. Statistiken visar på en ökning, inte minst vad gäller datorkomponenter. Störst är ökningen inom datorchassin – plus 164 procent sedan 2019.
Självklart behöver det här inte nödvändigtvis betyda att alla kvinnor som letar efter datorkomponenter på nätet köper produkter till sig själva, men trenden visar tydligt på ett ökat intresse av teknik i stort, kommenterar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.
Fortsatt lågt
Men även om intresset ökar, är de kvinnliga teknikköparna fortfarande i stor minoritet. Och ökningen sker från väldigt låga siffror. Inom kategorin Playstation 5-spel ligger andelen kvinnliga konsumenter på en ynka femtedel, och för Xbox Series X på knappt en tredjedel.
Det är svårt att ge ett enkelt svar på varför antalet kvinnliga gamers är fortsatt lågt, trots det uppenbarligen ökade intresset de senaste åren. En aspekt kan vara hur kvinnor uppfattar klimatet på nätet, och att de därför drar sig från att ta ett steg in i spelcommunityt, säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.
I en nyligen genomförd undersökning av Microsoft som tar tempen på hur vi uppfattar artigheten på internet svarade fler kvinnor än någonsin att de varit med om någon typ av trakasseri eller hot, och skillnaden mellan hur kvinnor och män upplevde internetkulturen har aldrig varit så stor sedan studien startade 2016.
Teknikprylar med störst ökning av andel kvinnliga konsumenter
1. Datorchassin: 164,9%
2. 2. USB-hubbar: 153,2%
3. Grafikkort: 146,5%
4. Ljudkort: 123,8%
5. Capture och TV-kort: 121%
6. 6. Moderkort: 118,7%
7. 7. Nas-servrar: 117,2%
8. 8. Nätaggregat: 106,9%
9. 9. Processorer: 74,6%
10. 10. Nätverkskort & Bluetooth-adaptrar: 71,1%