Modeplattformen Zalando mår prima. Zalandos egna omsättning uppgick till motsvarande närmare 111 miljarder kronor för helåret 2021 – medan det justerade EBIT-resultatet landade på motsvarande drygt 5 miljarder kronor.
Vi är väldigt nöjda med vårt starka resultat, vilket visar att vi har haft rätt strategi på plats för att lyckas oavsett marknadsmiljö, kommenterar vd:n Robert Gentz.
Den totala helårsomsättningen, inkluderat alla varumärken på plattformen, landade på motsvarande drygt 152 miljarder. Dessutom fick plattformen över 10 miljoner fler kunder i fjol.
Vår nya kundtillväxt och våra strategiska framsteg under 2021 understryker den enorma möjlighet som ligger framför oss, kommenterar Robert Gentz.
Ska omsätta 300 miljarder
Omsättningsmålet för 2022 ligger på mellan 16-23 procent – och till 2025 vill man nå över 300 miljarder euro, i intäkter. En större händelse i fjol, för nordiskt vidkommande, var att Joanna Hummel blev Nordenchef för Zalando.
Sverige är en nyckelmarknad full av potential för oss och Norden är en av de snabbast växande regionerna för Zalando. Vår ambition är att fortsätta denna tillväxt under 2022 genom att erbjuda en lokal och relevant shoppingupplevelse, kommenterar hon sin nya roll.