EU:s statistikbyrå Eurostat har tar tagit fram lite statistik och siffror på nätshoppingen i 30 av Europas länder. Här har man jämfört de fyra olika shoppingområdena, Resor & logi, Kläder & sport, Litteratur & magasin samt Livsmedel.
Och inte helt oväntat ligger Sverige bra till i flera kategorier. Från 2008 till 2012 har andelen svenskar som shoppat den typen av varor på nätet dubblerats. Jämför man med EU som helhet så är det en rejäl ökning.
Svenskarnas paradgren är att köpa Resor & logi på nätet. 60 procent av svenskarna, 16–74 år, bokar idag sina semestrar och jobbresor online. Det är mest i hela EU och en ökning från 31 procent 2008. Som jämförelse köper bara 14 procent av italienarna Resor & logi på nätet, en ökning från 9 procent 2008.
Tysken gillar att läsa
Kläder & Sport är också något som svensken tycker om att e-handla, hela 43 procent av svenskarna ger sig ut på nätet för att shoppa i denna kategorin. Allra flitigast är dock britterna med 51 procent.
Britterna är också ledande på e-handel av livsmedel inom EU, 21 procent. En kategori som inte riktigt tagit sig hemma i Svedala ännu. Endast 7 procent av svenskarna ägnar sig åt att köpa livsmedel på nätet.
Däremot gillar vi att e-handla böcker och 38 procent av befolkningen shoppar litteratur och tidningar online. En siffra som bara Tyskland rår på, där 41 procent av befolkningen nyttjar e-bokhandeln. Då har man dock bortsett från det lilla gränslandet Luxemburg där 47 procent av de boende shoppar litteratur på nätet.
Italienarna är dock några som ska ha gjort oväntat dåligt ifrån sig. I Italien använder sig inte ens en tredjedel av den vuxna befolkningen nätet för att handla. Det är i nivå med Estland men något bättre än EU:s två fattigaste länder, Bulgarien och Rumänien som ligger sist.
Källa: SvD