ANNONS

Rejäl mångmiljardförlust för Klarna - "förklaras av vår tillväxt"

Fintechjättens expansion har kostat på.

ANNONS

Klarna är ute på en dyr tillväxtresa, visar fintechbolagets rapport för det sista halvåret 2021. Samtidigt som intäkterna ökade från 5,5 till 7,4 miljarder kronor jämfört med samma period 2020, så gick siffrorna på sista raden i rakt motsatt riktning.

Där noterades en förlust på 5,7 miljarder kronor - att jämföra med 824 miljoner från året innan. Runt hälften av förlusten ska också komma från kreditförluster. Klarna själva poängterar dock att man minskat kreditförlusterna i förhållande till transaktionsvolymen.

Det förklaras helt och hållet av Klarnas tillväxt, vår expansion till nya marknader och det enorma inflödet av nya kunder. Det är svårare att kreditbedöma en ny kund jämfört med en befintlig och återkommande kund. Om våra försäljningsvolymer hade varit desamma som för två år sedan, så hade vi med dagens kreditbedömningar haft 30 procent lägre förluster, skriver Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna, i rapporten.

Klarna ska nu ha passerat 147 miljoner aktiva konsumenter och 25 miljoner av dessa befinner sig i USA.

Nils Lund
nils@ehandel.se