ANNONS

19-åringens AI-succé tar in 155 miljoner - "kundupplevelse i världsklass"

Oliver Edholm, vd och medgrundare på Depict.ai.
Foto: Margareta Bloom Sandebäck

Ska växa utanför Sverige.

ANNONS

Depict.ai, som tillhandahåller en tjänst för AI-baserade produktrekommendationer i e-handeln, har fått ett tillskott i kassan på 155 miljoner kronor. Investeringsrundan leddes av amerikanska Tiger Global som även fick sällskap av bland andra Initialized Capital, EQT Ventures och Y Combinator.

Pengarna ska användas till produktutveckling, nyanställningar och till att expandera i bland annat Europa och USA, berättar Depict.ai i ett pressmeddelande.

Hittills har fördelarna med AI varit reserverade för e-handelsjättarna, men vi är här för att ändra på det. Vi börjar med att ge e-handlare den AI-teknik de behöver för att leverera en kundupplevelse i världsklass. Vår ambition är att ge e-handlare all den AI-infrastruktur de behöver för att nå samma nivå som till exempel Amazon, så att de kan fokusera på att glädja sina kunder med fantastiska produkter istället för att oroa sig för det tekniska, säger Depict.ai’s grundare och vd Oliver Edholm i en kommentar.

Oliver Edholm var bara 17 år när han tillsammans med sin kollega Anton Osika, som är CTO i bolaget, grundade Depict.ai år 2019. Deras tjänst blev snabbt omtalad i branschen och för ungefär ett år sedan gick bland andra EQT Ventures, Y Combinator, Northzone och Initialized Capital in med totalt 25 miljoner kronor i företaget.

LÄS ÄVEN: Här är 18-åringens AI-tjänst för e-handel - tar in 25 miljoner

Oliver Edholm har dessutom fått ett stipendium från The Thiel Foundation på totalt 900 000 kronor. En summa som var villkorad av att han skulle hoppa över att vidareutbilda sig och istället lägga fullt fokus på Depict.ai.

Depict.ai:s AI-baserade produktrekommendationsplattform kräver inte någon historisk försäljningsdata och gör det möjligt för e-handlare av alla storlekar att leverera högkvalitativa rekommendationer - en viktig drivkraft för ökade intäkter. Vi tror att Depict.ai:s teknik kan bli ledande inom detta område, och vi är glada över att samarbeta med Oliver och hans team när de fortsätter att expandera till nya marknader, säger John Curtius, partner på Tiger Global, som alltså ledde den nya finansieringsrundan.

Depict.ai bidrar enligt egen utsago till att de anslutna e-handlarnas omsättning ökar med 4-6 procent. Bland kundföretagen finns bland andra Plantagen, Gina Tricot och Svenskt Tenn.

LÄS ÄVEN: E-handlarna dras till 19-åringens AI-tjänst: "Kan snabbt se fördelarna"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap