ANNONS

Urb-it lyfter – efter ökade volymer från Amazon

Urb-it:s volymer ökar
Urb-it/Pressbild

Men vinsten rusar ner för backen.

ANNONS

Hur går det för svenska Urb-it egentligen? Last mile-bolaget som fokuserar på leveranser med lådcykel och som är grundat av entreprenören Lage Jonason.

Jo, i fjärde kvartalet förra året var det full tramp framåt. Det går riktigt bra, rent försäljningsmässigt. Det rör sig om en rakettillväxt på hela 272 procent till 16 miljoner kronor (4,3), enligt rapporten. Men på vinstsidan ser det desto dystrare ut.

Manar till lugn

Rörelseresultatet backade med hela -43 miljoner kronor, jämfört med -13,5 miljoner året innan. Förlusten har alltså rusat snabbt ner för backen. Resultatet per aktie sjönk också till -0,20 kronor, mot 0,12 kronor året innan. Urb-it är noterat på First North, där aktien på tisdagen handlades för runt 3 kronor.

Men vd:n Kevin Kviblad manar till lugn. Det är bara motvind i bris. Förlusten beror främst på att man har gjort stora investeringar under kvartalet. Rapporten visar också att leveranserna mer än fördubblades mot kvartalet innan, alltså det tredje. Tillväxten kommer från ökade volymer från Ali Express, Amazon och Yodel.

David Gustavsson
david@ehandel.se