Lyko ska endast erbjuda fossilfria leveranser i Sverige. Det meddelar e-handlaren nu på morgonen. Beslutet innebär att e-handlaren förändrar sitt samarbete med de aktörer som inte har kunnat garantera fossilfri leverans till Lykos kunder.
Inget bla bla bla... vi vill göra skillnad och fossilfria leveranser i Sverige är möjligt idag tack vare den snabba utvecklingen hos flera transportörer. Vi såg det därför som vår skyldighet att införa det för alla våra kundleveranser i Sverige, säger Tom Thörnblom, kommunikations- och hållbarhetschef på Lyko, i ett pressmeddelande.
"Har möjlighet att påverka"
De fraktbolag som framåt kommer att leverera till Lykos kunder är Budbee, City Mail, Early Bird och Instabox. Jättarna Postnord och Schenker åker däremot ut ur e-handlarens fraktkassa.
De kan inte garantera fossilfritt hela vägen från lagret ut till kund. Samtidigt har flera av de mindre aktörerna varit väldigt positiva när vi berättat om den här planen, och direkt sagt att de vill vara med, säger Tom Thörnblom till Ehandel.
Enligt Lyko kommer företaget trots avsaknaden av Postnord och Schenker att kunna nå 99,8 procent av de svenska hushållen med vad företaget beskriver som ett “okej leveransalternativ”.
96 procent av alla kunder kommer att ha minst två leveransalternativ och 94 procent kommer att kunna ta del av leveranser från minst två olika bolag.
Vi gör detta för att vi ser att det är möjligt. Vi upphandlar så mycket transporter och ser att vi har en möjlighet att påverka. Förhoppningsvis kommer vi att kunna hjälpa andra e-handlare att ta efter.
"Är inte klara"
Just nu gäller kravet på fossilfritt endast leveranserna ut till slutkonsumenterna men Lyko ser sin nya logistiksatsning som ett första steg. Förhoppningen är att kunna öka hållbarhetsnivån allt eftersom.
Vi hoppas att kunder som eventuellt inte finner ”sitt vanliga” fossila alternativ har överseende och är villig att prova ett annat leveransalternativ, för att vara med oss och påskynda omställningen till fossilfira leveranser i Sverige. Vi är inte klara här, utan kommer fortsätta för att nå fossilfritt i alla transportled, inleveranser till lagret och butiksleveranser men detta är den största andelen av våra frakter, säger Tom Thörnblom i en kommentar.
Så vad händer om det blir fel? Om en lastbil får problem på vägen och tvingas tanka med fossila medel? Ja, då blir det böter. Om ett företag misslyckas med att tanka fossilfritt kommer det att betala in 500 kronor till Naturskyddsföreningen, det ska alla inblandade parter ha förbundit sig till. Lyko kommer “löpande ha uppföljning med alla transportörer för att säkerställa efterlevnaden”, hälsar bolaget i sitt pressmeddelande.