Den 9 februari slopades alla restriktioner – och nu ser handlarna ljusare på framtiden igen. Det visar Svensk Handels senaste Handelsbarometer. Det framgår av ett pressmeddelande.
Efter två månader i rad med pessimistisk framtidstro uppgår månadens Framtidsindikator till 95,8, för handeln. Det är en ökning med 6,9 enheter, i detta index. Men det är ändå fortsatt under den neutrala nivån på 100. Det innebär dock på det hela taget att framtidsförväntningarna hos handlarna överlag är mer negativa än positiva, framgår det.
I och med beskedet om slopade restriktioner i februari vågar nu fler butikshandlare tro på bättre tider framöver. Större besöksflöden innebär ökad försäljning i framför allt city- och gränshandeln. Samtidigt konkurrerar fler sektorer om hushållens pengar när vi återgår till en mer normal tillvaro. Detta i kombination med hög inflation dämpar samtidigt förväntningarna inom handeln, kommenterar Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Ambivalent e-handel
Allra ljusast ser dock e-handlarna på läget. E-handeln har mest positiva förväntningar även i februari månads Handelsbarometer med en Framtidsindikator på 103,2. Det är dock ändå en minskning med 5,8 enheter från föregående månad.
E-handeln har genomgående under pandemin uppvisat stark framtidstro. Så även denna månad. Men det är förståeligt att en viss osäkerhet uppkommer när vi återgår till ett mer normalt levnadssätt och butikshandeln därmed får bättre förutsättningar, avslutar Johan Davidson.