ANNONS

Nybytt blir mer socialt med ny Facebook-applikation

Nybytt blir mer socialt med ny Facebook-applikation

Nybytt lanserar Sveriges första Facebook-app för köp-och säljannonser. Facebook-användare ska nu snabbt och gratis kunna skapa en annons som får maximal spridning i sociala medier. Förutom ett snabbare avslut hoppas man även att Facebook-integrationen ger ökad transparens och öppenhet.

ANNONS

Den svenska appen Nybytt, som lanserades i april i år, fick en flygande start och gick snabbt om Blocket och Tradera i antal nedladdningar i App Store. Nu satsar man vidare och lanserar den första svenska köp- och säljappen på Facebook.

Nybytt satsar hårt på att marknadsföra sig som den sociala köp-och säljappen så det här känns som ett naturligt steg. Och eftersom de flesta redan är inloggade på Facebook, samt att det är gratis att annonsera på Nybytt, ska det nu gå rekordsnabbt att skapa en annons.

– Vi har sett att människor är trötta på att betala för annonser som inte leder till avslut och därmed har ett nytt fenomen fötts; Loppis-grupperna på Facebook. Grupperna växer och växer men det saknas en bra sökfunktion och ett smidigt sätt att få överblick. Med Nybytts Facebook-app går det blixtsnabbt att lägga upp en annons som är sökbar, kategoriserad och enkel att dela i sitt nätverk på Facebook, säger Mikael Behrenfors, grundare och VD på Nybytt.

Moderniserar marknadsplatsen

Nybytt säger själva att de strävar efter att erbjuda en modern, schysst och öppen marknadsplats. Därför loggar användarna in med sina Google+ eller Facebook-konton, något som ger ökad transparens och öppenhet vid ett fysiskt möte.

Med den nya Facebook-appen ska det även bli smidigare för säljaren att dela sin annons i sitt eget nätverk, hjälpa vänner att sprida deras och själva upptäcka om de har en vän som vill sälja den där väskan som hen suktat efter.

Appen är också ett första steg i att modernisera marknadsplatsen och göra den mer effektiv genom att använda sociala medier. Användarna kan söka på ort, sökord eller kategori och få resultatet presenterat som ett bildgalleri.

– En annons som sprids i sociala medier ökar exponeringsgraden med 2000 procent jämfört med ”anslagstavlan”. Att kunderna dessutom kan avsluta köpet direkt i Nybytt, via chatten, istället för att bli hänvisad till mail, telefon eller SMS, gör att fler kommer till avslut snabbare och därmed byter fler saker hem, säger Mikael Behrenfors.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap