Klarna har expanderat sin affär rejält de senaste åren. Bolaget har också satsat stenhårt på att få kunderna att stanna och göra hela shoppingresan i den egna appen. En satsning som verkar ha betalat sig. Enligt bolaget själva har nämligen trafiken från Klarna till e-handlare ökat med 160 procent under 2021. Totalt har 301 miljoner klick gjorts den vägen.
I USA använder 45 av de 100 största återförsäljarna i USA Klarnas olika reklamtjänster, skriver man. Samtidigt har appen i dag 23 miljoner aktiva användare i månaden globalt.
Klarna är så mycket mer än en betalmetod eller kassalösning. Vi hjälper handlarna förstå konsumentbeteenden och bistår med marknadsföringslösningar som hjälper dem att attrahera fler kunder, driva trafik och öka konvertering. Vi blir ett stöd genom hela shoppingupplevelsen - online såväl som offline, kommenterar Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna, siffrorna.
Ehandel har tidigare intervjuat Klarna-grundaren och vd:n, Sebastian Siemiatkowski, om hur Klarna lagt vantarna på en stor del av e-handelskakan. Och även kundresan från start till mål.
Vår ambition är inte att bli en marknadsplats för e-handlare och inte heller att bli "ett Amazon". Istället vill vi hjälpa våra handlare att bli konkurrenskraftigare alternativ till Amazon. Vi vill även göra dem mindre beroende av Google och Facebook när det kommer till att driva organisk trafik. Vi har bara goda intentioner gentemot e-handeln, sa Sebastian Siemiatkowski då.
Men är det problematiskt om Klarna intar en monopolliknande ställning?
Ja, det kan det ju vara om vi börjar dra upp våra priser mot skyhöga nivåer. En sådan utveckling förstår jag gör många nervösa. Men det är inte vår ambition. Det kan funka kortsiktigt. Men det enda man gör är att bjuda in konkurrens. Mer kostnadseffektivt är istället att ta bort dåliga och oetiska produkter.
LÄS ÄVEN: Klarnas nya app låter kunderna shoppa från ej anslutna e-handlare