Zalando säger att man lagt sin internationella expansion på is för tillfället. Istället har man satsat på att nå ”break-even” hemma i Tyskland, och på att förbättra den befintliga infrastrukturen i de länder man redan är verksamma.
Något som man i Polen märkt av med lite extra service. Om en kund vill skicka tillbaka något till butiken behöver de inte pallra sig ner till posten. Zalando skickar nämligen ut en av sina distributörer för att hämta upp paketet.
– Vi strävar efter att erbjuda den bästa upplevelsen, en nöjd kund kommer alltid tillbaka. För tillfället returneras i genomsnitt 50 procent av inköpen. Zalando ser inga problem med den siffran eftersom det är omöjligt för kunderna att prova produkterna i förväg, säger Zalandos regionchef, Christoph Lütke Schelhowe.
Men trots att det verkar vara en uppskattad service bland de polska kunderna så lär vi inte få se något liknande här i Sverige.
– Det beror på de rådande omständigheterna och kulturen. Vi anser inte att Europa är en homogen marknad och vi vill betona lokala skillnader, säger Lütke Schelhowe.
Källa: Retail Detail