Undersökningsföretaget Opinion har, på uppdrag av inWarehouse AB, undersökt svenskars, norrmäns och danskars e-handelsvanor inom kategorin data och hemelektronik.
Enligt undersökningen är norrmännen mest villiga att handla data- och elektronikprodukter på nätet. Norrmännen föredrar nätet i 17 procents utsträckning, medan motsvarande andel för svenskar och danskar är 13 respektive 12 procent.
Anmärkningsvärt är dock att danskar i ålderskategorin 50+ föredrar näthandel i större utsträckning än sina nordiska motsvarigheter.
I Norge och Danmark är unga under 30 mest positivt inställda till näthandel, medan det största intresset i Sverige finns inom ålderskategorin 30 – 39 år.
Beträffande skillnader mellan könen är norskor mest positivt inställda, men sett till det stora hela är kvinnor i samtliga länder mindre intresserade av näthandel inom data- och elektronik än män.
I Sverige är det nio procent och i Danmark och Norge tio respektive tolv procent av kvinnorna som föredrar näthandel framför butik.
Undersökningen genomfördes genom att 1 000 personer i respektive land frågades ut under april månad 2010.