I tre av totalt sex butiker lyckades vi inte genomföra vårt önskade köp. I två av fallen berodde det på att vi inte kunde få kontakt med säljaren medan det tredje handlade om att säljaren plötsligt ställde in försäljningen.
Det blev resultatet när vi på Ehandel beslutade oss för att testa hur smidigt det är att handla från modejättarnas secondhand-satsningar, som kan gå under namn som Circle, Preloved eller Preowned.
LÄS ÄVEN: Vi granskar e-handlarnas cirkulära mode - hälften floppade
Boozts variant ReBoozt utgjorde ett av fallen där det inte gick att handla varan vi hade fått upp ögonen för. Detta eftersom säljaren inte svarade på varken sms eller mejl.
ReBoozt fungerar som andra peer-to-peer plattformar där all kontakt sker mellan köpare och säljare. Det är upp till köparen själv att avgöra om de vill genomföra ett köp och att använda sunt förnuft för att handla säkert och ansvarsfullt, förklarar Emma Holmberg, kommunikationschef på Boozt, när vi hör av oss för att ställa frågor.
Ska ge frihet och flexibilitet
Den som handlar från ReBoozt kan endast välja att betala med Swish. Säljaren kan antingen skicka varan eller så ses man på den mötesplats som Boozt föreslår. I det här fallet fanns kjolen vi ville köpa i Nyköping.
En aspekt i detta är ju att det inte finns någon garanti för att köparen får sin vara efter att hon eller han har swishat. Och omvänt, att den som skickar kanske inte får betalt om man gör det i den ordningen. Vem är ansvarig om en sådan situation uppstår?
Både köpare och säljare ansvarar för saker som säljs på ReBoozt. Om man ser några tecken på misstänkt aktivitet eller misstänker bedrägeri ska transaktionen avbrytas och de lokala myndigheterna kontaktas om så behövs.
I avdelningen för ReBoozt informerar Boozt tydligt om att de som företag inte tar något ansvar för transaktionen i sig. Modehandlaren tillhandahåller bara själva plattformen. Resten är upp till säljaren och köparen.
Varför har ni valt det upplägget? En tryggare affärsmodell hade kanske fått fler att våga sälja och köpa?
Peer-to-peer-affärsmodellen innebär att vi kan erbjuda en secondhand-tjänst som är helt kostnadsfri. Dessutom ger det köpare och säljare friheten och flexibiliteten att genomföra transaktionen och leveransen på det sätt som är smidigast för dem.
"I ett tidigt utvecklingsstadium"
När vi testhandlade från de olika modehandlarna märkte vi också att de hade gjort det olika lätt att hitta sajternas secondhand-avdelning. Medan NA-KD och Zalando hade lyft upp alternativet i huvudmenyn, hade andra gjort det svårare att hitta. I Boozts fall finns den aktuella tjänsten att tillgå endast i företagets app.
Det hade väl annars varit logiskt att lyfta fram tjänsten så tydligt som möjligt, om man nu vill att den ska användas?
Att utveckla tjänsten i appen var fördelaktigt för en smidig användarupplevelse och rimmar väl med våra kunders ökade intresse för att handla via appen. ReBoozt är fortfarande i ett tidigt utvecklingsstadium och i takt med att vi ser en ökad efterfrågan från kunder kan det bli aktuellt att göra tjänsten tillgänglig på desktop också, avslutar Emma Holmberg.
LÄS ÄVEN: Boozt lanserar gratis secondhand-plattform - så många har anslutit
Även Cos, som ägs av H&M, återkommer med en förklaring till oss. I det fallet kunde vi göra en beställning, men fick ett par dagar senare se den avbrytas.
Vi förstår fullständigt att det skulle vara en besvikelse om en försäljning avbryts, men detta är ibland karaktären av en peer-to-peer-säljplattform eftersom det handlar om privatpersoner som säljer sina tidigare älskade varor. Det är dock inte en vanlig företeelse och vi kommer att ta denna feedback vidare till vårt kundtjänstteam eftersom det är viktigt att våra säljare respekterar plattformen, skriver Cos "corporate communications-team i ett mejl till redaktionen.
På Cos sajt är man tvungen att antingen scrolla längst ner på sidan eller klicka in på rubriken "Sustainability" för att hitta avdelningen Cos Resell. Företaget förklarar detta med att satsningen, som lanserades i september 2020, fortfarande är i testfasen.
Eftersom detta är den första utvecklingen i sitt slag för vårt varumärke testar och lär vi oss kontinuerligt. Vår ambition är att göra sajten mer synlig i takt med att den växer.