Rapporterna om vem som är världens största e-handlare är fortfarande lite spridda men enligt nya mätningar ska Alibaba nu ha övertagit den tronen. Men man nöjer sig så klart inte där och målet nu är att bli störst i världen, inte bara på nätet, utan även utanför.
Enligt Alibabas vd, Jonathan Lu, siktar bolaget på att nästan tredubbla transaktionsvolymen på deras handelsplattformar till 2016. Något som skulle innebära runt 490 miljarder dollar och att man då även klättrar förbi amerikanska Walmart som världens största återförsäljare.
Satsar både i Kina och utomlands
För att nå dit satsar man hårt för att befästa sin ledande position på hemmaplan, bland annat planerar Alibaba att investera 16 miljarder dollar i logistik. Man lägger också ner stora summor på teknik för att få fram användbar data om sina konsumenter.
Men Alibaba har också börjat att investera allt större summor utomlands. Bland annat har man dykt djupare ner i den amerikanska marknaden och nyligen gjorde man en betydande investering i leveranstjänsten Shoprunner.
Utöver olika globala investeringar har Alibaba även börjat sprida sin marknadsplatsmodell utomlands. I september lanserades Taobao i Singapore, något som man hoppas ska sätta sin prägel i Sydostasien.
Källa: TNW
Bild: Alibabas huvudkontor