ANNONS

E-handeln backar: “Kommer få svårt att matcha förra årets nivåer”

Johan Davidson, chefsekonom

Men e-handelskanalen står stark.

ANNONS

Svensk Handel har återigen tagit tempen på den svenska näthandeln. E-handeln har som vi vet på många håll fått en corona-boost. Nu kan dock sötebrödsdagarna vara slut, om man får tro Svensk Handelns senaste E-handelsindikator för januari månad.

Det rapporteras nämligen att e-handelns omsättning backade med fyra procent under föregående månad. Det genomsnittliga köpbeloppet var samtidigt 6 procent lägre.

Hur nu det går ihop är helt enkelt för att fler människor samtidigt e-handlade, jämfört med året innan. Vilket alltså vägde upp att snittköpet sjönk ännu mer.

Det blir intressant att se i vilken utsträckning våra köpbeteenden kommer att påverka e-handeln när pandemin klingar av. Konkurrensen om hushållens pengar hårdnar på många sätt när samhället öppnar upp. Dessutom bidrar inflationen ytterligare till konkurrensen om hushållens konsumtion, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i samband med januarirapporten.

Under januari var det 67 procent av befolkningen som valde att e-handla och den mest populära kategorin var apoteksvaror.

En högre andel av befolkningen som e-handlade under januari bekräftar e-handelns fortsatt stora genomslag som inköpskanal, skriver Svensk Handel.

Svensk Handel noterar också att om man inkluderar köp från utländska e-handelsaktörer så sjönk faktiskt omsättningen ännu mer, med totalt åtta procent.

Under januari gällde fortfarande restriktioner till följd av pandemin, vilket förstås påverkar hur många som e-handlade. Men det är redan tydligt att e-handeln kommer att få svårt att matcha förra årets höga försäljningsnivåer, säger Johan Davidson.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se