Att slå sig in i matbranschen med en helt ny produkt är inte det lättaste. Men Stefan Olsson, med bakgrund hos bland annat MTG och Ninja Casino, tidigare parhästen Macs Moser och Zandra Andersson har antagit utmaningen. Tillsammans har de lanserat Stackys, en kvadratisk skiva gjord på kikärtsmjöl, matvete, svarta bönor, morot, gul lök, rapsolja och kryddpasta.
En skiva man redan säljer till restauranger och skolbespisningar. Men när man öppnade en e-handel mot konsumenter, ja då blev efterfrågan så stor att allt sålde slut direkt. Och nu har man storslagna planer.
Vi satte oss ned och funderade på vad vi ville göra och då hamnade växtbaserat högt upp på listan. Det är något som kommer nu och som samtidigt är väldigt laddat. Bara man nämner ordet veganskt har folk väldigt bestämda åsikter, säger Stefan Olsson, vd och medgrundare på AgentVegan, till Ehandel.
Nu vill man ta udden av det och hoppas att Stackys ska hjälpa till att bryta ny mark. När man först startade konceptet AgentVegan med en tillhörande blogg och vad Stefan Olsson beskriver som "neutralt content och en galen Youtube-show", lyckades man nämligen locka till sig likasinnade. Man tog in veganska produkter och sålde, men upptäckte snart att något saknades.
Det var många som gillade vår vision och det tillkom kockar och näringsspecialister till teamet. Och folk som kunde "social". Men flera av de produkterna som vi sålde importerades från andra regioner och innehöll mycket tillsatser. Och nästan alla försökte imitera kött. Och hur mycket man än försöker, så blir det ändå inte samma sak. Samtidigt så vill veganer heller inte ha kött, så alla förlorar.
"Får olika resultat varje gång"
Sagt och gjort. Man satte sig ned med kockarna och började fundera på hur man kunde ta fram en produkt utan tillsatser och med en formfaktor som inte för tankarna till kött. Valet föll på kvadraten, som ska kunna skapa andra associationer än en hamburgare.
Sen när vi tog hem produkten så bakade kockarna av den med lite värme i ugnen. Då tänkte vi att det där borde vi kunna göra även efter att varan förpackats. Så när förpackningsprocessen är klar så värmebehandlar vi den, så att bakterierna dör och den kan förvaras i rumstemperatur. Något som är närmast unikt i matbranschen i dag.
Och för att få ännu fler konsumenter att nappa på konceptet hoppas man nu på en prenumerationsmodell, med kompletterande varor till den veganska kvadraten.
Stackys växtbaserade skiva är den första produkten. Det finns en färdig plan även för tillbehör, för att man ska kunna bygga en mer komplett måltid. Det som är riktigt spännande är att när man ger Stackys till kockar, så får man olika resultat varje gång. Så tanken är att på ett lättsamt sätt hjälpa de som vill ha en knuff i vardagen mot att äta mer växtbaserat.
Det kan se ut så att man får hem ett paket med åtta Stackys en till två gånger i månaden, med olika inspirationsrecept och gästkockar. Stackys är startpunkten och med en prenumeration kan vi stötta konsumenterna i resan att göra återkommande förändringar i sina matvanor, vilket är hela idén med det här.
Tittar man in på er e-handel i dag så står det att allt är slutsålt, men att man från och med i mars kan beställa igen. Hur klarar ni att svara upp mot efterfrågan?
Vi har gjort så att vi kan ta order redan nu. Och när vi har den nya produktionsapparaten på plats, så får de som väntar på sina beställningar får dem första veckan i mars. Sedan betar vi av nya kunder och allt ska rulla som vanligt igen.
"Intresset har vuxit fram"
Om allt går som det ska hoppas man även att växa ägargruppen rejält. Målsättningen är dels att skapa en koncern med varumärken som fokuserar på vegansk mat, men också att ta sig in på börsen.
Du är tekniker i botten och har varit på såväl MTG som vd för Ninja Casino, varför blev det just vegansk mat den här gången?
Jag är varken vegan eller har varit särskilt matintresserad. Men matintresset har vuxit fram under många år, sprunget ur ett intresse att se hur man kan göra saker annorlunda och bättre, utan för många fasta ramar. Det kan man inte riktigt göra i en stor koncern och det är lite lärdomen vi har gjort i spelbranschen och i viss mån inom MTG.
Nu säljer ni B2B och så nyligen B2C via egen e-handel. Hur tänker ni kring externa återförsäljare framgent? Eller är det egna kanaler som gäller?
Vi har inte låst in oss i det, men det är klart att vi vill finnas på Ica där 90 procent av Sveriges befolkning går förbi. Samtidigt vill vi ha en varumärkeskännedom innan, så att vi kan ha en åsikt om var och hur vi ska placeras. Många hamnar på Ica och Willys och tvingas trängas med alla andra, utan att nå ut. Det blir en dyr parkeringsplats helt enkelt. Så vi försöker först att vända oss till lågt hängande frukt just nu, det vi kan bäst, säger Stefan Olsson.