Enligt en ny rapport från Forrester Research är det främst låga priser och låga fraktkostnader som gör att konsumenter återvänder till en nätbutik. Snabba leveranser kommer betydligt längre ner på listan, plats 14. Något som stämmer väl överens med Biz Insights undersökning som vi publicerade i förra veckan.
59 procent av de tillfrågade säger att de tar fraktkostnaden i beaktande när de handlar på nätet. 52 procent anger också låga fraktkostnader som anledning till att de kan tänka sig byta nätbutik.
Skylta med frakten
I rapporten skriver Forrester även att e-handlare, med tanke på hur stor roll frakten spelar i konsumentens beslutsprocessen, bör skylta med vilken typ av frakt de erbjuder.
– Vilken typ av frakterbjudande de har bör vara framträdande så att kunden kan se det genom hela beslutsprocessen, inte bara på sajtens förstasida, säger Sucharita Mulpuru och Marcus Johnson, analytiker på Forrester research.
I sin studie fann de också att när det gällde USA:s 50 största e-handelssajter, erbjöd 46 av dem någon form av fri frakt. Dock var de dåliga att skylta med det. 78 procent lyfte det någonstans på sajten, dock bara med ett litet omnämnande, medan 22 procent inte nämnde det över huvudtaget.
Fri frakt är något som blivit en trend även i Sverige, även om det kanske inte är något som alla e-handlare omfamnar. Den nordiska nätjätten Komplett tror dock på det och införde nyligen fri frakt på allt i sin svenska nätbutik.
Källa: Internet Retailer