ANNONS

På måndag ringer han i klockan - så tog sig Vuxen.se till toppen

Michael Ahlén, vd och medgrundare Purefun Group.

"Jag borde kanske vara mer nervös".

ANNONS

Det var egentligen en slump som ledde till att Michael och Katarina Ahlén grundade en vuxenbutik. I början av 90-talet drev de en datorbutik i Göteborg, men i takt med att DVD blev populärt började de sälja filmer. Efter en tid insåg de att det fanns en efterfrågan på vuxenfilmer och det var då de drog igång vad som så småningom kom att bli den snabbväxande e-handeln Vuxen.se.

På måndag - på alla hjärtans dag av alla dagar - är det dags för en ny milstolpe i företagets historia. Då tar Purefun Group, som bolaget bakom Vuxen.se heter, klivet in på börsen.

Klockan 9.00 slår börsklockan, konstaterar vd:n Michael Ahlén, när vi hälsar på i företagets kontor.

Vi tyckte att det var en snygg och symbolisk dag för Vuxen.se, en romantisk dag. Alla hjärtans dag har alltid varit en bra dag för oss försäljningsmässigt. Lilla julafton, brukar vi kalla den, fortsätter han.

Hoppas på långsiktighet

Michael Ahlén berättar att intresset för att investera i bolaget har varit stort. I går meddelades det att erbjudandet var övertecknat. Teckningskursen var satt till 25 kronor per aktie, vilket värderar bolaget till 250 miljoner kronor.

Det har ju varit lite skakigt på börsen ett tag nu. Kanske inte så mycket inom e-handeln men inom tech. Så det var svårt att veta hur det skulle gå. Marknaden är lite nervös. Men jo, det ser bra ut.

Varför tror du att det finns ett intresse för att investera i Purefun Group?

Aktiemarknaden har ju varit jättehet i många år nu. Sen vet man inte. Många köper ju alla IPO:er i princip och hoppas att de sticker första dagen, varpå de säljer av. Men jag hoppas ju att vi har personer som är lite mer långsiktiga i sitt ägande.

E-handel som segment är fortsatt populärt, tror Michael Ahlén.

E-handel kanske inte ökar på börsen på samma sätt som tech men e-handel kanske är lite säkrare att investera i. Vi har funnits i många år och vi har alltid gjort vinst och vi växer, säger han, och fortsätter:

Vi kommer inte att göra en tiodubbling i värde utan det är mer en stabil investering. Man kommer inte att förlora 90 procent för att vi misslyckas med att ta fram en ny cancermedicin eller så.

Det senaste året innebar som bekant en riktig börsboom för landets e-handlare. En rad företag passade på att noteras, som till exempel Desenio, Revolutionrace, Rugvista och Haypp Group.

"Press att leverera"

För många av dem har det gått bra - inte minst för Revolutionrace, som i veckan presenterade sin starkaste kvartalsrapport hittills.

LÄS ÄVEN: Succé-vd:n om supervinsten - och nya satsningen: "Oslagbart"

E-handeln är så pass mogen nu. Egentligen är det kanske konstigare att det har varit så få e-handlare på börsen, det var ju nästan ingen tidigare, säger Michael Ahlén, och räknar upp Footway, BHG och Lyko som bolag som var relativt tidigt ute.

Hur känns det att börsintroduktionen nu bara är någon dag bort?

Det känns som vanligt egentligen. Jag borde kanske vara mer nervös. Det man känner nu är pressen att leverera.

Vänner och bekanta, kollegor i branschen och företagare som har kontor i samma hus som Purefun Group har informerat Michael om att de har tecknat upp sig för att investera i bolaget.

Så det är mest att man måste leverera nu så att man inte får onda ögat när man går och hämtar kaffe, haha. Men annars är det egentligen bara de här rutinerna med att vi måste publicera kvartalsrapporter.

Varför vill ni till börsen?

Vi har tänkt på det ganska länge. Nu blir det kanske lite tidigare än planen. Jag hade nog siktet inställt på ungefär 2023, men nu såg klimatet bra ut på börsen. Dessutom blev vi kontaktade av en del private equity-bolag som ville köpa Purefun Group, men vi kände att vi inte ville sälja det för då hamnar vi i baksätet.

Vi kände att det här blev bättre för vi vill bygga en e-handelsgrupp.

I den aktuella e-handelsgruppen finns just nu förutom Vuxen.se även sajten Doggie.se, som säljer produkter för hundar. Doggie står för knappt 10 procent av omsättningen, men flera satsningar har gjorts för att få sajten att växa. Bland annat har sortimentet uppdaterats och sidan har lanserats i Norge.

"Råkade bli kvar"

Framöver ska man satsa mer på egna varumärken, en strategi som redan används flitigt på Vuxen.se. Där har Purefun Group inte mindre än 800 egna produkter.

När ni bygger den här e-handelsgruppen framåt, tittar ni då på att lansera nya butiker eller på att förvärva sådana som redan finns?

Vi kommer att lansera en ny produktkategori inom kort, kanske i Q2. Jag kan inte säga vilken kategori det handlar om, men det blir en ny nisch. Sen är vi inte främmande för att köpa. Vi har inte tagit in kapital just för det syftet men vi har sagt att om det dyker upp bra möjligheter, så visst.

Det är ju en av fördelarna med att finnas på börsen, att vi kan ju köpa dem med nytryckta aktier. Så det är en sak som kommer med en notering, att det blir lite enklare att göra uppköp.

Purefun Group blev ett aktiebolag år 2005, men grundarna Michael och Katarina Ahlén hade då redan varit etablerade som e-handlare i flera års tid.

Redan på 90-talet, då de drev datorbutiken i Göteborg, satsade de på att bedriva viss försäljning online, i den mån som var möjlig på den tiden. Det var när de kom över lokalen bredvid datorbutiken som de valde att även öppna en DVD-butik.

Vi hade ett filmintresse och när DVD lanserades 1997 så började vi importera DVD-spelare. På den tiden fanns det inte så mycket film i Sverige så vi importerade mycket från USA. Då var det dessutom mycket större releasefönster. Så ofta när en film gick upp på bio i Sverige så kunde vi köpa DVD:n i USA och på så sätt sälja väldigt nya filmer.

Även filmerna såldes online, och för tydlighetens skull kom duon fram till att vuxenfilmerna lämpligast skulle säljas i en egen webbshop med en egen domän.

2001 sålde vi den fysiska butiken i Göteborg och då behöll vi vuxen-domänen bara för att ha något att göra till nästa business adventure. Men då började det hända mycket i branschen. Tidigare hade den här typen av produkter nästan uteslutande varit för “porr-butiken en trappa ner”, men det var på väg att förändras. Så ja, vi råkade bara bli kvar.

Ökad konkurrens

Det ena ledde till det andra. De kommande åren byggde Purefun Group lager, köpte nya system samtidigt som e-handeln växte.

Man kan säga att det var från 2010 som det började växa mer seriöst.

Under sitt senaste offentliggjorda verksamhetsår, som tog slut i april 2021, omsatte Purefun Group 141 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 15,7 miljoner kronor.

De senaste åren har dock konkurrensen i branschen ökat. Produkter som tidigare nästan bara såldes av så kallade vuxenbutiker, kan numera hittas även på apotek och hos aktörer inom mode och skönhet.

Har konkurrensen försvårat för er eller är det snarare bättre att fler intresserar sig för det här segmentet?

Det är både och egentligen. Det är klart att vissa aktörer blir jättestora konkurrenter. Samtidigt får de kanske många att våga köpa något som de inte hade vågat komma till oss för att handla. Så de öppnar upp marknaden men tar också en del av kakan. På kort sikt är det säkert positivt, sen får vi se hur det går om några år.

Oavsett hur det går framåt så blir måndagens börsintro det första steget på Purefun Groups nya resa. Michael Ahlén är förväntansfull och vittnar om att företaget har förberett sig noggrant.

Vi har ju egentligen jobbat med det här sedan sommaren. Så det är klart att det har varit intensivt men nu känns det som att det är klart. Nu ska det bara bli officiellt. Ringa i klockan, så är det klart sen!

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se