Cdon älskar Frankrike. För efter att ha inlett ett partnersamarbete med franska Cdiscount för två och ett halvt år sedan, så är det nu dags igen. Sedan sommaren 2020 så säljer Frankrikes näst största marknadsplats Cdiscount sina produkter via Cdon:s marknadsplats. Detta för att nå nordiska kunder.
Men den här gången är det inte fråga om Cdiscount – utan om försäljaren av sportprodukter, alltså Decathlon. En stor del av den franska sportförsäljarens varor ska nu, precis som i fallet med Cdiscount, integreras på Cdon:s marknadsplats. Och målet är, precis som förra gången, att den franska parten vill nå nordiska kunder. Dechathlon har dock redan etablerat fyra fysiska butiker på svensk mark. Man har även lanserat en variant på sin digitala marknadsplats i Sverige, översatt till svenska.
Cdon utökar utbudet inom sportkategorin och välkomnar Decathlon till Cdon Marketplace. Den franska sportskedjan är världens största återförsäljare med ett urval på över 40 000 produkter. Decathlon lanserar sitt nästintill fulla utbud på Cdon Marketplace den 1 mars 2022, framgår det av ett pressmeddelande.
Decathlon uppges i dagsläget sälja sportutrustning via över 1 600 fysiska butiker i 60 olika länder.
Vi är mycket glada att välkomna Decathlon till Cdon Marketplace. Tillsammans kan vi erbjuda våra konsumenter ett ännu mer attraktivt utbud inom sportkategorin. Vi ser framemot att utveckla Decathlons affär på Cdon Marketplace och tillsammans nå nya höjder, kommenterar Artemis Diabaté, Head of Onboarding på Cdon.
Fyra butiker i Sverige
Decathlon har i dag, som sagt, fyra butiker i Sverige. De finns i Barkarby, Kungens Kurva, Uppsala och Westfield Mall of Scandinavia i Solna. Samarbetet med Cdon uppges ge en vidare exponering för potentiella kunder – och en möjlighet för båda parter att växa över tid.
För Decathlon är det en stor möjlighet att integrera med Cdon för att göra våra produkter mer tillgängliga för idrottsutövare i både Sverige och även i hela Norden, kommenterar Guillaume Pigeard, Retail & B2B Leader på Decathlon.