Elektronikjättarna Komplett och NetOnNet slår sig ihop. Det meddelar bolagen nu på morgonen. Planen är att bli en “ledande e-handelsaktör i Norden för hemelektronik. Samtidigt blir Komplett, NetOnNet och Webhallen kvar som egna varumärken.
Samgåendet väntas ge synergier på minst 200 miljoner kronor, enligt bolagen.
Avtalet innebär att Komplett köper 100 procent av NetOnNet, varpå NetOnNet blir en del av den norska Komplett-koncernen.
Komplett och NetOnNet passar perfekt ihop. Tillsammans får vi ännu fler kunder och därigenom också möjligheter till ännu bättre inköp, vilket gör att vi kan fortsätta erbjuda attraktiva priser. Nu breddar vi koncernens geografiska närvaro och skapar förutsättningar för ett ännu mer attraktivt erbjudande och den bästa kundupplevelsen, säger Lars Olav Olaussen, vd på Komplett Group, i ett pressmeddelande.
Förra året omsatte de två företagen tillsammans 18,5 miljarder svenska kronor. Dessutom levererade de tillsammans ett rörelseresultat på 674 miljoner. Efter samgåendet räknar man med att ha en marknadsandel i Norden på 10 procent.
Lars Olav Olaussen får rollen som vd för nya Komplett Group. NetOnNets vd Susanne Holmström stannar kvar i sin nuvarande roll och blir efter köpet även vice vd i Komplett Group.
Vi ser tydliga synergier mellan NetOnNet och Komplett. Båda organisationerna har ett mycket starkt kundfokus och sätter alltid kunden först. Vi har likheter i företagskultur och attityd, och vi kompletterar varandras styrkor. Vi vill göra samma sak som idag – samtidigt som vi blir dubbelt så starka, säger Susanne Holmström.
Förvärvet förutsätter ett godkännande från både norska och svenska konkurrensmyndigheter.