Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

REIREI växer upp och blir stora med Salesforce

Distributören av babyprodukter REIREI har optimerat sina digitala kanaler hjälp av Salesforce, vilket har hjälpt dem på resan från startup till en årlig omsättning på närmare 100 miljoner kr.

REIREI drivs av äkta paret Anders och Monica Landberg och företaget har omkring 20 medarbetare. Framgångssagan tar sin början på en Thailandsresa 2011 då Monica får inspiration av en speciell barnvagga. Hon utvecklade sedan en liknande produkt anpassad för den nordiska marknaden och det var så REIREI föddes. 

Idag distribuerar företaget babyprodukter till återförsäljare av inte mindre än 12 ledande varumärken. De undersöker också e-handelsmöjligheter för B2C och har planer på att expandera till nya marknader. En nyckel till framgången de senaste åren har varit den digitala strategin, där samarbetet med Salesforce spelat en central roll. Detta samarbete har bland annat innefattat implementeringen av nya mjukvaror och resulterat i en effektivare allokering av företagets resurser. Här är några av fördelarna: 

  • Skräddarsydd webbshop för kunderna
    B2B Commerce Cloud optimerar upplevelsen för varje enskild kund genom att skräddarsy all information om varor, färger och kommande lagerpåfyllningar mm i kundens lokala valuta och språk.
  • Mer tid över till nyckelkunder
    Efter introduktionen av - och integrationen med - Salesforces mjukvara så har stora delar av kundtjänsten automatiserats, vilket frigjort mer tid till nyckelkonton och större återförsäljare.
  • Snabbare inskolning av nya kunder
    Tidigare kunde det ta flera veckor att exempelvis genomföra kreditkontroller, men tack vare Salesforce klaras detta nu av på bara några minuter.
  • Smartare och mer datadriven verksamhet
    Data importeras och analyseras för att bättre kunna förutsäga behov och för att skapa mer skräddarsydda erbjudanden.
  • ttre samordning mellan försäljning och marknadsföring
    Detta skapar bättre pitcher till varje enskild kund och gör REIREI till en strategisk partner snarare än enbart en leverantör.
  • Ökad personalisering
    AI visar skräddarsydda prisrekommendationer som är baserade på varje kunds unika beställningshistorik.
  • Kundtjänst slipper orderfrågor
    Dessa ärenden sköts nu automatiskt, vilket innebär att kundtjänst istället kan fokusera på att vårda kundrelationer och mer krävande ärenden. 
  • Lightning Experience effektiviserar säljflödet för kunderna
    Kassan lika enkel och smidig att hantera som ett vanligt enklicksköp för B2C. 

Grunden för REIREIs framgång är deras affärsidé och implementeringen av den. Men med hjälp av Salesforce har den digitala biten tagit flera steg framåt. Genom att identifiera vilka tjänster som kan au​​tomatiseras och vilka områden som av olika anledningar behöver extra uppmärksamhet så har REIREI kunnat effektivisera sin verksamhet på ett genomgripande sätt: 

"Vi insåg att 80% av vår försäljning kom från 20% av våra kunder, men vi investerade lika mycket tid och ansträngning på varje kund och vår infrastruktur byggdes kring detta tillvägagångssätt", förklarar Anders Landberg. "De allra flesta kunder är nöjda med ett beröringsfritt engagemang, men vi behövde identifiera vilka kunder som hade de största tillväxtmöjligheterna så att vi kunde vårda dessa relationer extra mycket."

Men även ökade möjligheter för kunderna att själva hantera sina ordrar har varit viktigt: ”Tidigare var det svårt att behandla beställningar om en vara för tillfället var slut i lager. Vi behövde gå in manuellt och ändra beställningen, säger Anders. "Nu kan kunderna helt enkelt flytta dessa artiklar till en separat beställning som slutförs när det nya lagret anländer." Anders avslutar: 

"Med Salesforce kan vi bryta ner barriärerna för innovation. För tre år sedan trodde jag aldrig att vårt företag skulle nå så långt som vi gjort idag”. 

Vill du veta mer om Commerce Cloud och hur det kan hjälpa ditt företag? Läs och prova kostnadsfritt här

DETTA ÄR SALESFORCE

Salesforce hjälper företag att sköta sina kundrelationer. Det är en molnbaserad plattform för marknadsföring, försäljning, e-handel och kundservice. Plattformen grundar sig på teknik som AI, molnteknik, blockchain, social media, röststyrning och mobilitet. Användarna får en 360 graders vy över sina kunder och kan på så vis ta sin kommunikation till en helt ny nivå. Salesforce rankas av Forbes som ett av världens mest innovativa företag. För mer information, se www.salesforce.com/se