Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Orosmolnen hopar sig för e-handlarna – trots ökade intäkter

E-handlarna hänger lite mer läpp – än vanligt. Trots att omsättningen är god.
Pricerunner/Istock
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

Fraktkris, hög inflation och börsoro spökar.

ANNONS

Hur mår e-handeln 2022? Det försöker Pricerunner återigen ta reda på, med en mätning som de kallar för E-handlarindex, som utkommer en gång varje kvartal. Och rapportrubriken lyder "Bistra siffror från svensk e-handel". Det är nämligen första gången, sedan mätningen startade, som indexet hamnar under 60.

Vad är det då indexet mäter? Jo, det är fråga om en online-enkät till e-handlare – som får bedöma hur deras försäljning utvecklats. I det här fallet har de fått bedöma utvecklingen från första kvartalet 2020, till och med sista kvartalet 2021. De har även fått gradera hur försäljningsläget upplevs i dag – och hur stor de tror att försäljningen blir under det närmaste året.

Och det är den här gången tydligt att e-handlarnas framtidstro dippade under fjärde kvartalet, då alltså indexet ligger på under 60, mot exempelvis 71 under Q4 2020.

Många e-handlare hade ett urstarkt fjärde kvartal under 2020 med rekordvinster, där hårda restriktioner ledde till att fler handlade på nätet. De här starka siffrorna behövde man sedan under samma period 2021 jämföra sig emot, samtidigt som man tampades med fortsatta logistikproblem. Undersökningen har dessutom gjorts under en skakig tid på börsen, så den pessimistiska framtidstron är inte oväntad, kommenterar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner.

Hög inflation

På enkätfrågan, som ber e-handlarna att summera fjolåret, svarar två tredjedelar att fraktkrisen spelar stor roll för den avtagande framtidstron. Över hälften anger även ökade produktionskostnader som en viktig orsak till att hänga mer läpp nu, än under exempelvis 2020.

Ehandel har tidigare rapporterat om att den skenande inflationen i Sverige just nu ligger på samma nivå som 1993. Det dubbel-bestraffar handlarna. Å ena sidan blir det dyrare för dem att köpa in varor – samtidigt som kunden får mindre i plånboken. Det i kombination med ofta pressade marginaler skapar små möjligheter till några större prishöjningar ut mot konsument. Och då tar givetvis lönsamheten stryk.

Omsättningen ökar

Men trots de dystrare tongångarna så uppger sju av tio e-handlare i undersökningen att de har ökat eller haft samma omsättning under 2021, som under 2020. Och i genomsnitt har deras omsättning stigit med 24 procent.

Samtidigt så har svenskarnas intresse för reahögtiden Black Friday minskat, enligt Pricerunner. En fjärdedel av e-handlarna svarar att de har märkt ett minskat sug efter rea-bonanzan i november. Dessutom har 23 procent haft svårt att få tag på varor inför reaperioden, till följd av fraktförseningar och komponent-brist. Och 15 procent valde att helt skippa reor under Black Friday.

Men ändå uppger över en tredjedel att Black Friday faktiskt är en viktig intäktsperiod. En av fyra svarar att dessa reor även har ökat deras omsättning under julhandeln. Lika många svarar att det också är ett bra tillfälle att rensa sina lager på äldre produkter, som man vill bli av med.

Det råder en tydlig hatkärlek till Black Friday. Det är tydligt att shoppinghögtiden har växt till att bli ett fenomen vi alla måste förhålla oss till, även om varken e-handlare eller konsumenter är lyriska över hur den påverkar e-handeln i stort, kommenterar Evelina Galli.

E-handlarindex presenteras kvartalsvis. Denna undersökning genomfördes online av Yougov mellan den 13 och 23 januari i år. Totalt deltog 97 e-handlare.

Dela artikeln: