Svenska folket e-handlar sina dagligvaror som aldrig förr. Och på många olika sätt. Det storhandlas, det kompletteringshandlas, det klickas hem till dörren och till skåp. Möjligheterna är oändliga. Men efter att maten är uppackad och inlagd i kylskåp, frys och skafferier, kan en lätt hjälplöshet infinna sig. Då står man nämligen där med ytterligare en hel familj av papperskassar, redo att introduceras till resten av tjocka släkten som nu vuxit sig så stor att den snart kan arrangeras i en konstinstallation.
Vi på Ehandel ställde oss frågan: Hur hållbart är det med bergen av papperspåsar? Är det något vi har lärt oss de senaste åren så är det nämligen att experterna är överens om en sak: Den mest hållbara påsen är den som används flera gånger. Därför bestämde vi oss för att undersöka frågan närmare.
LÄS ÄVEN: Plastpåsen blev slagpåsen - "blir nästan skrattretande"
Vi vände oss till Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI), som mycket riktigt bekräftar bilden av att mängden papper som kommer från e-handeln ökat.
Vi har inga specifika siffror på just papperskassar, men vi kan se en ökning av pappersförpackningar generellt som sätts på marknaden, kopplat till e-handel, säger Annette Löhnn, marknadschef på FTI, till Ehandel.
Och medan papperspåsen i idealfallet används flera gånger för att bli så hållbar som möjligt, så är det inte alltid så det landar. Särskilt inte med den mängd som hopar sig om man e-handlar frekvent. En mängd som hade lämpat sig alldeles utmärkt till att bygga ett litet eller medelstort fort hemma i vardagsrummet, eller trädgården. Papperspåsen lämpar sig även bra för återvinning men, återigen, så blir inte alltid fallet.
Hur mycket återvinns och hur mycket bränns?
Det beror på var papperspåsarna slängs. Hamnar de i vanliga soppåsen går de med stor sannolikhet till förbränning. Om de istället källsorteras som pappersförpackning, som de ska, kan de återvinnas. Pappersfibrerna i papperskassar går utmärkt att återvinna, säger Anette Löhnn.
"Vi har verkligen förståelse"
Så varför väljer dagligvaruhandlarna papperspåsen? Och hur säkerställer det att valet blir så hållbart som möjligt? Det har vi förstås också tagit reda på. Mathem, till exempel, var tidigt ute med att erbjuda insamling av papperspåsarna vid nästa leverans. Papperspåsar som sedan återvinns. Den lösningen verkar även ha spridit sig till andra aktörer. Till både vår, och av allt att döma, även många konsumenters förvåning.
Vi har verkligen förståelse för synpunkter om att det blir många papperskassar. Vi vill absolut inte packa i onödigt många kassar, men det blir en avvägning – kassarna får samtidigt inte vara för tunga så att det blir svårt att hantera för personalen som ska leverera ut kassarna eller fylla på i upphämtningsskåpen. Våra kunder får gärna redan idag lämna igen kassarna från förra beställningen antingen i Hämta-skåpen, om man har valt att hämta sin beställning i butik, eller till chauffören om man har valt hemleverans. Men det är inte så många kunder som använder sig av den möjligheten idag, berättar Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.
Även Coop meddelar att de erbjuder möjligheten att ta tillbaka överblivna papperskassar, men att den tjänsten pausats under pandemin. De ger även en utförlig förklaring på varför valet fallit på papperspåsen, trots att den i slutledet - alltså hos konsumenten - riskerar att gå till spillo.
Våra butiker och e-handelslager har ett antal riktlinjer de måste förhålla sig till när de plockar varor som i dagsläget förutsätter att ordern hanteras i bärkassar. För att kunna säkerställa att såväl plockningen som utleverans/utlämning kan ske på ett effektivt och kvalitativt sätt, där varorna på bästa sätt hanteras varsamt genom hela flödet, är pappersbärkassen bättre lämpad än till exempel plastpåsen. Hos oss samplockas alla kylda och torra varor i bärkassar, medans de frysta varorna alltid kommer att ligga separat packade i en egen kasse oavsett hur mycket eller lite frysta varor kunden har beställt. Detta kan vara anledningen till att kunder kan uppleva att de får många kassar, säger Therese Knapp, presskommunikatör på Coop och fortsätter:
I ett normalläge tar vi tillbaka pappåsarna ifall kunderna inte vill ha dem. Då återanvänder vi dem i första hand och i andra hand så återvinner vi dem. Sedan pandemin slog till så har vi dock valt att inte hantera retur för papperskassarna. Detta för att minimera risken för smittspridning när kund och våra medarbetare möts.
"Plastpåsen är ett sämre val"
Men så var det ju det här med att den mest hållbara kassen är den som används flera gånger. Är det så enkelt i det här fallet? Nej, inte riktigt när det finns en längre kedja att ta hänsyn till. Det mest uppenbara alternativet hade förstås varit plastpåsen. Där hade konsumenterna kunnat använda den som soppåse, den hade bränts och blivit ny energi. Men enligt e-handlarna vi talat med blir den mer ohållbar i det stora hela, eftersom leveransoptimeringen hade blivit sämre. Vilket i förlängningen hade kunnat innebära fler körningar för hemleveranser, till exempel.
Vår bedömning är att plastpåsen är ett sämre val för packning, transport och leverans av matvaror. Vi måste vara säkra på att både påse och varor är i gott skick när de når kunden, och det skulle vara svårare att säkra om vi använder plastpåsar. Dessutom går papperspåsen fint att lämna till återvinning ifall kunden inte har användning av den, säger Therese Knapp.
Dessutom finns det en vid det här laget välkänd skatt som ligger i vägen. Detta trots att risken får antas vara minimal att konsumenterna direkt efter e-handelsköpet kastar sig in i bilen, gör en burnout och skrattar ondskefullt medan de i full fart kör mot närmsta sjö och hivar ut påsarna där.
Sedan plastskatten infördes förra året så är plastkassen ett mycket dyrare alternativ för kunden – den kostar mer än det dubbla jämfört med papperskassen, säger Johanna Eurén, Willys.
Så Willys kommer att fortsätta att använda sig av papperspåsen, fram tills dess att någon kläcker en bättre lösning.
Dels på grund av att den är ett billigare alternativ för kunden, dels för att det är bättre att packa papperskassar än plastkassar – det är till exempel lättare att stapla varor i en papperskasse. Många väljer också hellre papper än plast av miljöskäl och skulle nog inte uppskatta om vi bytte till att ha plastkassar som standard, säger Johanna Eurén.
Och Coop ser inte heller att det finns några bättre bättre alternativ i dag.
Papperspåsen är det bättre valet mellan plast- och papperspåse när vi ska ha en så effektiv kedja som möjligt från packning, transport och leverans av dagligvaror. En plastpåse är mycket mjukare och därmed svårare att packa, de har heller inte lika hög bärkraft, säger Therese Knapp.
"Våra kunder kan panta"
Även hos Hemköp har man konstaterat att papperspåsen i dag trots allt är det bättre valet.
Vi brukar vanligtvis kunna ta emot returnerade kassar vid ny leverans, men i pandemitider har vi tillfälligt valt bort den möjligheten. Papperskassar underlättar vid plock och pack samt även att leveransen av varorna håller kvalitet, samt att varor inte skadas lika lätt i hanteringen, säger Fabiola Wikström, e-handelschef på Hemköp.
Och på Mat.se, som liksom Willys och Hemköp ingår i Axfood, känner man igen bilden av den uppgivna konsumenten som försöker hålla näsan flytande ovanför pappersytan. Men de har även infört incitament för konsumenten att åtminstone se till att papperspåsen går till återvinning.
Det är olika plockare på olika varugrupper, vilket gör att det ibland kan bli någon extra kasse. Vi tänker också på att hålla kvaliteten genom hela transporten och att inga varor blir klämda. Självklart är man välkommen att återlämna tomma kassar till chauffören, så tar vi hand om dem. Som ett steg i vårt hållbarhetsarbete har vi också inlett ett samarbete med Bower, som möjliggör att våra kunder kan panta/återvinna våra kassar med mobilen vid helt vanliga återvinningsstationer, säger Lina Johansson, strategisk projektledare på Mat.se.
ICA, då? De hänvisar till en debattartikel av Svensk dagligvaruhandel från mars 2021, där branschorganisationens vd, Karin Brynell, ser att "mer rationella lösningar än att packa alla varor i papperskassar kommer att utvecklas".
Men tills den dagen är kommen så kommer papperskassen fortsatt att vara kung. Och konsumenterna får vackert gå till återvinningsstationerna och se till att den åtminstone hamnar rätt.