ANNONS

Nellys nya hÄllbarhetschef: "Som att vinna pÄ lotto"

"En unik möjlighet".

ANNONS

HĂ„llbarhet Ă€r som bekant ihĂ„llande hett. Och i veckan stod det klart att online-modebolaget Nelly fĂ„r en ny hĂ„llbarhetschef. Hon heter Helena Karlinder-Östlundh och hon kommer Ă€ven att ha titeln kommunikationschef. Hon kommer nĂ€rmast frĂ„n kosmetikakedjan Mecca Brands, och har tidigare Ă€ven sysslat med organisationsutveckling pĂ„ sĂ„ vitt skilda bolag som Coles Supermarkets i Australien, Universal Music och EMI. Nya uppdraget pĂ„ Nelly tar hon sig an under vĂ„ren.

Det kĂ€nns fantastiskt roligt och spĂ€nnande. Nelly Ă€r ett starkt varumĂ€rke som har skapat en hĂ€rlig community av framför allt unga tjejer och vĂ„rt budskap till dem Ă€r vĂ€ldigt tydligt – "always celebrate the fab you". Att fĂ„ jobba med organisations- och kulturfrĂ„gor, kommunikation och hĂ„llbarhet pĂ„ ett bolag med det budskapet kĂ€nns som att vinna pĂ„ lotto för mig, sĂ€ger Helena Karlinder-Östlundh till Ehandel.

Nellys nettoomsÀttning klÀttrade upp till 312,6 miljoner kronor i tredje kvartalet 2021 (306,2 miljoner). TillvÀxten ökade dÀrmed med 2,1 procent, jÀmfört med motsvarande kvartal 2020. Det visar den senast tillgÀngliga rapporten. Ett skÀl till framgÄngarna Àr stÀrkt kostnadskontroll, enligt bolaget.

"Helt rÀtt"

PĂ„ hĂ„llbarhetssidan har man Ă€ven fĂ„tt ner sin returgrad frĂ„n runt 37 procent till drygt 30 procent i dag. Bland annat genom att inspireras av konkurrenten Boozt – och börja stĂ€nga av kunder som man tycker returnerar i för stor utstrĂ€ckning. Helena Karlinder-Östlundh sĂ€ger att "det kĂ€ndes helt rĂ€tt" att tacka ja till hĂ„llbarhetsuppdraget, redan efter första samtalet med vd:n Kristina Lukes.

Det finns en vĂ€ldig stolthet i företaget och en stark övertygelse om att vi ska styra hela affĂ€ren utifrĂ„n vad vĂ„ra kunder faktiskt vill ha. Samtidigt vet vi att vi har en unik möjlighet att pĂ„verka vĂ„ra kunder pĂ„ ett positivt sĂ€tt, till exempel vad gĂ€ller medvetenhet om hĂ„llbarhet i det bredare perspektivet och genom att lyfta fram unga kvinnliga förebilder. Jag bara kĂ€nde att jag mĂ„ste fĂ„ vara med och bidra till det, sĂ€ger Helena Karlinder-Östlundh.

"Av naturen otÄlig"

Hon sĂ€ger att hon tar med sig mycket av sina kunskaper i hur man utvecklar och stĂ€rker en organisation – in i sin nya roll.

Jag har haft förmÄnen i min senaste roll att vara med pÄ en otrolig tillvÀxtresa under fem Ärs tid pÄ Mecca Brands. Jag hoppas att den erfarenheten samt det jag tidigare lÀrt mig i olika förÀndringsarbeten ska kunna bidra till Nellys fortsatta resa pÄ ett positivt sÀtt. Det Àr redan en fantastisk och stark organisation men det finns alltid omrÄden man kan förbÀttra och utveckla för att leverera den bÀsta kundupplevelsen och den bÀsta arbetsmiljön.

Hon sÀger att hon till att börja med ska lÀra kÀnna och lyssna in Nelly-organisationen noga. Men Àven sÀtta sig in i företagets historia.

Man kan ta med sig mycket av tidigare erfarenheter och roller men i slutÀndan Àr varje organisation unik och innan man börjar driva en massa förÀndringar mÄste man förstÄ vad som kommer fungera och passa. Med det sagt, sÄ Àr jag till naturen otÄlig, sÄ jag kommer sÀkert inte kunna lÄta bli att skriva ned den första uppsÀttningen mÄl i slutet av första veckan.

PÄ en frÄga varför hennes roll behövs pÄ företaget svarar hon att det handlar om att Nelly Àr ett bolag som styrs av tydliga vÀrderingar.

Min roll innefattar övergripande ansvar för (affÀrsomrÄdena reds. anm.) People, Communication och Sustainability som alla Àr viktiga omrÄden för vÄr verksamhet och har givna platser pÄ vÄr agenda.

"Samsyn i strategin"

Hon betonar dock att just hÄllbarhetsrollen inte Àr ny. Den har under en övergÄngsperiod letts av Ida Forsén som interimschef.

Ida har gjort ett fantastiskt jobb som jag nu hoppas bygga vidare pÄ. Nelly Àr ett vÀldigt vÀrderingsstyrt bolag och i en sÄdan organisation Àr den hÀr rollen strategiskt viktig och central. Det var viktigt för mig att veta att den hÀr rollen har en stark röst i ledningsgruppen för att det sÀger mycket om företaget som helhet.

Hon sÀger dock att hon inte pÄ nÄgot sÀtt fÄr ensamansvar för hÄllbarhetsfrÄgorna i hela bolaget. FrÄgan Àr allt för bred och komplex, sÀger hon, och genomsyrar mÄnga olika delar av Nelly. Det gÀller exempelvis textilsegmentet inom sortimentsomrÄdet och transportdelen inom logistikomrÄdet, betonar hon.

Min roll blir framför allt att se till att vi i hela bolaget har en samsyn pÄ vÄr hÄllbarhetsstrategi, att vi tillsammans med andra Àr best-in-class pÄ det hÀr omrÄdet, och att vi tar vara pÄ de synergier som finns mellan olika delar av företaget nÀr man driver den hÀr typen av frÄgor. Nelly Àr precis inne i ett arbete med övergripande strategi och process för hÄllbarhetsarbetet. Att fortsÀtta driva det arbetet blir en viktig del för mig inledningsvis.

Var finns de största hÄllbarhetsutmaningarna?

En generell erfarenhet jag tar med mig nÀr det kommer till utmaningar handlar om att prioritera och fokusera pÄ rÀtt saker. Det finns sÄ mycket man vill göra, men för att fÄ effekt av sina anstrÀngningar Àr det viktigt att inte springa pÄ allt samtidigt utan hitta sina omrÄden att fokusera pÄ framÄt, sÀger hon och tillÀgger:

HÄllbarhetsarbetet handlar ocksÄ fokuset om att vÄga genomföra initiativ som vi fÄr utdelning av lÀngre fram, bÄde som kund och samhÀlle.

Hon sÀger, utan att kunna alla detaljer Àn, att Nellys styrka mycket ligger i att de jobbar med korta beslutsvÀgar. Och att bolaget, trots att det pÄ Ärsbasis omsÀtter nÀrmar 1,4 miljarder, Àr snabbfotat.

Hur man vÀljer att förhÄlla sig till förÀndring Àr avgörande för hÄllbarhetsarbetet, att se möjligheter att förbÀttra och hitta nya vÀgar, sÀger hon.

David Gustavsson
david@ehandel.se