Adlibris beskriver sin nya satsning Mondo som en värld där användare kan "upptäcka, köpa och samla digital läsning". Genom att logga in på plattformen, som kan ses som en digital bokhylla, får användaren möjlighet att samla allt sitt inköpta digitala material på en och samma plats.
– Det har saknats en samlingsplats på Internet som fyller både bokhyllans och bokhandelns funktion. Ambitionen med Adlibris Mondo är att vara den mest personliga och inspirerande butiken för digital läsning, men också en plats där du samlar din läsning. En plats som du kan göra till din egen, säger Jonas Olofsson, ansvarig Adlibris Mondo.
På Adlibris Mondo kan användaren även dela med sig av sina bästa lästips, visa upp sitt bibliotek, skapa egna samlingar och topplistor och sprida dessa till sina sociala nätverk.
– Läsning handlar om så mycket mer än bara texten. Det handlar om upptäckandet, samlandet och möjligheten att dela med sig av en upplevelse. Därför var det viktigt för oss att Adlibris Mondo också hade ett socialt lager som tillåter vänner att inspirera varandra genom att dela sina lästips, skapa egna samlingar och visa upp sin digitala bokhylla, säger Jonas Olofsson.
Ytterligare två nya tjänster
I samband med lanseringen presenterar man även två helt nya tjänster. En ljudbokstjänst med abonnemang där användaren får obegränsad tillgång till Adlibris ljudböcker för 169 kronor i månaden.
Man lanserar även något som man kallar e-singlar, en ny kategori inom digital läsning som är kortare än en bok, men längre än en tidningsartikel.
E-singlarna kostar mellan 19-29 kronor och består av både skönlitterärt och journalistiskt material. Inför lanseringen har Adlibris slutit avtal med bland annat Dagens Nyheter, Expressen, Magasinet Icon samt Illustrerad Vetenskap.
Adlibris Mondo är tillgängligt på surfplatta, läsplatta, smartphone samt dator och från start har man cirka 7000 e-böcker, 2000 ljudböcker och 400 e-singlar i butiken.
Källa: Press