ANNONS

E-potentialen i Sverige är större än vad man kan tro

E-potentialen i Sverige är större än vad man kan tro

Forrester Research har nyligen släppt en lista över vilka länder där e-handeln kan ta ytterligare fart inom en snar framtid. Med på listan finns flera överraskningar, bland annat Sverige som nummer tio.

ANNONS

Vi hör ofta hur marknader som Ryssland, Kina, Brasilien och Indien står inför en rejäl tillväxt när det kommer till e-handel. Men när Forrester Research nyligen släppte en ny studie fanns bara ett av dessa länder med på topp 10-listan, nämligen Kina.

Enligt studien är det inte bara ett lands befolkningsstorlek, inkomst per capita, eller hur mycket dess invånare spenderar på handelsvaror varje år som spelar roll för om en marknad står inför en e-handelstillväxt. Snarare är det en komplex mängd olika faktorer som signalerar hur pass förbered en viss region är ur ett kortsiktigt perspektiv.

De lyfter bland annat fram Sydkorea, nummer fyra på listan, som ett exempel. Här har befolkningen en ganska låg genomsnittlig inkomst per capita, men trots det är konsumenterna beredda att spendera pengar på e-handel. Man har även en tekniskt kunnig befolkning samt att kredit och betalkortsanvändandet är väl utbrett.

Förutom det har landets regering även valt att begränsa mängden stora butiker med låga priser och förbjudit gratis pendeltrafik till dessa för konsumenter i avlägsna områden. Något som ger ett större utrymme för mindre e-handelsföretag enligt Forrester.

USA i topp, än så länge

Andra länder som överraskande finns med på topp 10-listan, plats sju och nedåt, är Nederländerna, Norge, Singapore och Sverige. Förvånande eftersom dessa länder alla har mogna ekonomier jämfört med till exempel Brasilien eller Kina. Jämfört med Indien och Ryssland har länderna även en relativt liten befolkningsmängd.

Men enligt Forrester är det inte enskilda faktorer som Internetpenetration eller befolkningsmängd som avgör hur stor potential en e-handelsmarknad har. Andra variabler som till exempel konsumenternas attityd, viljan att använda kredit- och betalkort i stället för kontanter och en fungerande infrastruktur för leveranser spelar alla en viktig roll.

Solklar etta på listan är USA, men även om man ligger ett pinnhål före Kina just nu, så kan det snart komma att ändras. Kina har en befolkningsmängd som är fyra gånger större än USA och efterfrågan på varor kommer att öka i takt med den ökande inkomsten och befolkningen.

– Beroende på hur väl den kinesiska regeringen lyckas omstrukturera den ekonomiska välståndspolitiken under de kommande åren, så kan Kina vara en seriös utmanare till att vara det mest e-handelsförberedda landet, skriver Forrester.

Andra länder som finns med på listan är Japan på tredje plats samt Storbritannien och Tyskland på plats fem och sex.

 

Källa: Mashable

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap