Man kan tycka vad man vill om Jeff Bezos och hans Amazon, men att han skapat ett av världens största e-handelsföretag råder det inga tvivel om. I en tv-sänd intervju fick han frågan om hur man som ett stort och högteknologisk företag fortsätter att vara flexibla och hungriga på framgång.
Som så många gånger tidigare påpekar han hur viktigt det är att lägga sitt fokus på sina kunder, och inte sina konkurrenter. Ett misstag som många aktörer gör enligt Bezos.
– Om du har en kundfokuserad kultur kan du bota många sjukdomar. Låt oss säga att du är ledande inom ett särskilt område. Om du då är konkurrentfokuserad och ledande, var ifrån får du då din energi? Är du istället kundfokuserad, och ledande, är kunderna aldrig nöjda, säger Bezos.
Att uppfinna, experimentera och misslyckas
Han påpekar också hur fokus på kunden gör att man inte kan slappna av som företag. Inte bara för att hålla dem nöjda, utan även för att överraska.
– Om du är kundfokuserad funderar du hela tiden på hur du kan göra för att kunden ska säga, wow. Vi vill imponera på våra kunder, vi vill att de ska säga, wow. Genom att observera våra kunder hittar vi hela tiden saker som vi kan göra bättre.
Lite längre fram i intervjun beskriver han också hur Amazons cocktail av kundfokus, långsiktighet och uppfinningsrikedom hjälper dem framåt. Och hur de tre hänger ihop.
– Jag tror inte att du kan uppfinna något för kundens räkning om du inte är villig att tänka långsiktigt, det eftersom många uppfinningar inte fungerar. Om du ska uppfinna något, betyder det att du måste experimentera. Om du experimenterar kommer du att misslyckas, och om du misslyckas måste du tänka långsiktigt, säger Bezos.
I intervjun pratar Bezos inte bara om just de här tre sakerna, även om han gärna vurmar lite extra för dem. Här finner ni intervjun i sin helhet där det bland annat pratas om grundandet av Amazon, och varför Bezos valde Seattle framför Portland för företaget.
Källa: GeekWire