Instabox förvärvar sin norska branschkollega Porterbuddy, som är fokuserad på snabba hemleveranser. Det meddelar företagen i ett pressutskick, där det också framgår att aktörerna nu ska sprida både paketskåp och hemleveranser till alla sina marknader.
Förra året ska Instabox ha ökat sin omsättning med 700 miljoner kronor, vilket är en tredubbling från 2020 års siffra. Företaget har vuxit både organiskt och genom förvärv, bland annat köpte man det nederländska fraktföretaget Red je Pakketje.
Vi kunde inte ha varit mer spända på att slå oss ihop med Porterbuddy, och vi kommer att fortsätta bygga ut våra tjänster i nya marknader. Detta ger oss en grund för att fortsätta den höga tillväxten i Norge. Det är mycket vi kan lära oss av Porterbuddy, deras datadrivna angreppssätt och från teknologiplattformen de har utvecklat, säger Alexis Priftis, vd och grundare av Instabox, i en kommentar.
I samband med försäljningen går riskkapitalbolaget Verdane - Porterbuddys största ägare - in med mer kapital i Instabox.
Från Porterbuddys håll ser man positivt på att bli en del av Instabox växande imperium.
Vi har letat efter nya sätt att stärka vår konkurrensfördel och våra marknadsandelar. Instabox är en fantastisk partner med kompletterande lösningar och tjänster som kommer att ge oss en solid plattform för internationell expansion av konceptet. Vi är särskilt imponerade av Instabox medarbetare, positionen som marknadsledare i Sverige och den teknikdrivna höga tillväxten, säger Henrik Gerner-Mathisen, vd och grundare på Porterbuddy, och fortsätter:
Vi tycker att det nu är dags för en nordisk marknadsledare och ett unikt produkt- och tjänsteerbjudande som kommer att gynna återförsäljare och konsumenter i alla våra gemensamma marknader.
Några detaljer gällande köpeskillingen har inte avslöjats. Ehandel har sökt Instabox för mer information.
LÄS ÄVEN: Instabox rullar ut hemleveranser: "Ett stort steg"