Modevarumärket Bread and Boxers, som tillverkar och säljer loungekläder, t-shirts och underkläder till både kvinnor och män, får en ny ägare. De är e-handelskoncernen Online Brands som förvärvar samtliga aktier i bolaget från Henrik Lindahl, Alexander Palmgren och tidigare NHL-stjärnan, Henrik Lundqvist.
Bread and Boxers ska ha omsatt runt 40 miljoner under 2021 och gjort det lönsamt med ett EBITA på 4,5 miljoner kronor.
Henrik och Alexander har med Bread & Boxers lyckats skapa ett lönsamt, snabbväxande bolag med ett kompromisslöst fokus på hållbarhet i alla aspekter av bolagets aktiviteter. Deras tidlösa basplagg av absolut högsta kvalitet utgör grunden till deras framgång och gör att bolagets produkter idag finns hos flertalet välrenommerade återförsäljare såväl som i egen e-handel, säger Magnus Skoglund, vd på Online Brands, i ett pressmeddelande.
Köpeskillingen uppgår initialt till 57,5 miljoner kronor, men slutpriset kan komma att utökas beroende på varumärkets utveckling under 2022 till 2024. Tilläggsköpeskillingen kan dock inte överstiga 40 miljoner.
Vi är övertygade om att den samlade kunskap som finns inom Online Brands gör det möjligt för Bread & Boxers att nå ut bredare, samtidigt som vi kan utveckla ett ännu bättre erbjudande till alla våra trogna kunder. Online Brands kunskap och erfarenheter inom e-handel skapar goda förutsättningar att utveckla Bread & Boxers, säger Alexander Palmgren, medgrundare och vd på Bread and Boxer.
Online Brands äger sedan tidigare Cama Gruppen, som bland annat har Trendcarptet i portföljen, och Juvelerare John Victorin i Varberg.