Försäljningen av vin och andra alkoholhaltiga drycker är ett ständigt aktuellt ämne inom svensk e-handel. De senaste åren har vi berättat om flertalet företag som satsar på att sälja sina varor till svenska konsumenter. Genom att ha sina butiker i andra EU-länder kan de runda Systembolagets monopol och sälja sina varor till den svenska marknaden.
Men Nordic Vineyeards plan är att göra precis tvärt om. Trion bakom det relativt nystartade företaget har som ambition att hjälpa svenska vinproducenter att nå en bredare publik genom att exportera deras viner till andra europeiska länder. En affärsmodell man troligtvis är ganska ensam om, enligt medgrundaren Henrik Edvall.
Det finns de som säljer på pall till restauranger eller butiker men vi fokuserar på att sälja till privatpersoner och det menar vi är hyggligt unikt, säger han.
Enligt Nordic Vineyards har Sverige i dag ett 40-tal vinodlare med kommersiell verksamhet. Företaget har varit i kontakt med de flesta av dem och hittills mötts av ett stort intresse.
Många svenska vingårdar har en så pass liten produktion att de inte har möjlighet att upprätthålla en egen e-handel eller att själva bearbeta en internationell marknad och det är där vi kommer in i bilden.
"Ytterligare en försäljningskanal"
Henrik Edvall berättar att de flesta svenska vinproducenter står på två ben; att sälja via hotell och restaurang - som de ibland driver i egen regi - och Systembolaget. I pandemin har det förstnämnda benet försvunnit för många av dem och Systembolaget blir då den i stort sett enda kanalen ut till kunderna.
Slår man undan det ena benet blir det väldigt bräckligt, så många har varit väldigt positiva till att de via oss får ytterligare en försäljningskanal.
Som Ehandel tidigare har varit inne på finns det ett intresse bland svenska vingårdar av att kunna sälja sitt eget vin. Gårdarna lockar besökare från andra länder som behöver bege sig till närmare Systembolag för att kunna köpa med sig en flaska hem. En del vingårdar bedriver egen restaurangverksamhet och kan då även servera sitt vin till gäster som är på plats.
De nuvarande reglerna har lett till en del kreativa försäljningsupplägg. Redan 2015 berättade vi till exempel om Arilds Vingård, som då hade etablerat en e-handel i Danmark - som erbjöd leverans till vingården i Sverige. Kunderna kunde alltså beställa i förväg och sedan få med sig sina varor hem i samband med besöket i Arild. Upplägget kräver dock att vinet först exporteras till lagret Danmark för att sedan importeras tillbaka till Sverige.
LÄS ÄVEN: Vingård protesterar med e-handel genom Danmark
En del extrajobb, med andra ord. Nordic Vineyards förhoppning är bland annat att vingårdarnas internationella besökare ska kunna beställa via nätet när de är hemkomna från besöket i Sverige. Företaget säljer till alla länder som ingår i EU:s tullunion.
En växande marknad
Bakom Nordic Vineyard står utöver Henrik Edvall, även Ola Jarvi och Tobias Lindblom. De har alla erfarenhet från e-handeln, från företag som CDON och Bygghemma. Alla tre har andra heltidsjobb, så Nordic Vineyard är för närvarande endast en hobby.
Vi är e-handlare snarare än experter på det vi säljer. Vingårdarna står för produkten och för allt content, medan vi hjälper till med e-handeln i sig, tekniken, logistiken och så vidare.
Trion fick idén till sitt företag år 2020 och 2021 var det dags att rulla ut projektet. Hemsidan lanserades i juni 2021 och sedan dess har försäljningen ökat sakta men säkert.
Vi tror att det förhoppningsvis ska kunna lossna det här året.
Hur är intresset utomlands för de svenska vinerna då?
Vin är något som de flesta har en relation till. Man känner kanske inte till Sverige som vinland men jag skulle säga att det är något som är under etablering. Svensk vinproduktion har en position men den är förstås inte lika känd som Rioja-regionen eller som någon av de franska vinregionerna. Däremot är den under tillväxt, säger Henrik och uppskattar att svensk vinproduktion växer med 10-20 procent per år.
Och Sverige har mycket att lyfta fram när det kommer till export av vin, menar han.
Sverige är till exempel känt för att ha en stark miljömedvetenhet och för ett naturligt lantbruk. På många håll ses det som väldigt exotiskt. På fem års sikt tror jag att svensk vinproduktion kan vara dubbelt så stor som den är i dag.
"En speciell känsla"
Nordic Vineyards affärsmodell går ut på ett dropshipping-upplägg. Företaget tar emot beställningarna och sen skickas vinet i regel direkt från vingården och ut till konsumenterna i utlandet.
Men de svenska konsumenter som vill handla svenskproducerat vin får alltså fortsätta att vända sig till Systembolaget, åtminstone under en överskådlig framtid. I början av december presenterades en ny utredning gällande gårdsförsäljning, som kom fram till att småskalig gårdsförsäljning skulle kunna existera sida vid sida med Systembolaget. Fortfarande måste dock riksdagen ta ett beslut i frågan för att det ska bli någon förändring.
Parallellt med det har som sagt e-handeln fått en framträdande roll i diskussionen om monopolet och försäljningen av bland annat vin. Förra året mötte Systembolaget e-handlarna Winefinder och Vivino i två separata tvister, där monopolet gick segrande ur den ena och förlorade den andra. Båda domarna har dock överklagats.
Henrik Edvall är väl medveten om den heta potatis som alkoholförsäljning i Sverige utgör. Han beskriver Sverige som en marknad med “mycket stränga regler”, som överlag gör det svårt för svenska vinproducenter att växa. Men nu hoppas alltså trion bakom Nordic Vineyards på att kunna dra sitt strå till stacken.
Vi ser oss som pionjärer på det här området. Det är en speciell känsla att vara med och ta svenskt vin utomlands.