Efter pandemin kunde vi efter sommaren 2021 äntligen komma ut och besöka e-handlare igen. Något som vi tycker är en viktig del av vår branschbevakning. Så när vi blickar tillbaka kan vi minnas flera trevliga och spännande besök. Företag som vi har varit hos under hösten är bland annat Apotea, Lyko och Boozt, besök som ni kan läsa mer om här:
Bakom kulisserna hos Lyko – från pilsnerkorv till Europa
Ehandel fick följa med bakom kulisserna hos Lyko i oktober. Vd:n Rickard Lyko tog med Ehandel på en svindlande rundtur på jättelagret i Vansbro i Dalarna. Där avslöjades också strategin bakom expansionsplanerna framåt. "Vi måste först och främst se till att bli absolut starkast i Norden".
Ehandel på besök: Boozt boostar upp inför Black Friday – ”Vi tar in 150 till”
I höstas besökte vi Boozt, som på bara några år blivit en av de största e-handlarna i Norden. Vi fick en spännande tur i företagets enorma logistikcenter, som fortsätter öka sin automatiserade kapacitet. Och som inom kort ska bestå av 1000 robotar. Vi pratade även om Boozts hållbarhetsåtgärder och vad som egentligen händer med de över 13 000 blockade kunderna.
Ehandel på exklusivt Apotea-besök – Pär Svärdson berättar allt: ”Jag kunde ingenting”
Det var i slutet av november som vi fick följa med Apotea-grundaren Pär Svärdson på en exklusiv rundtur på nätapotekets jättelager i Morgongåva. Om du missat det spännande reportaget, ta chansen nu.
Det har hänt mycket i e-handelsvärlden under 2021, och vi försöker att lyfta intressanta och viktiga intervjuer och reportage med jämna mellanrum. I somras kikade vi på några artiklar från årets första halva, och idag vill vi påminna om ett axplock från 2021:s andra.
LÄS ÄVEN: Topp 10: Här är vårens mest lästa intervjuer på Ehandel
Det blir som allra bäst när man får till en stark mix av snabba nyheter, intressanta intervjuer, informativa reportage och avslöjande granskningar. Det har vi verkligen lyckats med de senaste månaderna och nu passar vi på att påminna om några av höstens favoriter - ifall någon mot förmodan har missat dem, säger Johanna Allhorn, chefredaktör på Ehandel.
När det kommer till intervjuer så är framgångshistorier en klassisk genre som många uppskattar att läsa om. Men i varje intervju försöker vi alltid att hitta något som kan ge andra e-handlare värde. Vi pratar ofta om hur man till exempel löser olika logistikproblem, hur man finansierar internationella expansioner eller hur man jobbar för att öka omsättningen samtidigt som man behåller svarta siffror på resultatraden.
Flygande succén som vägrar mattas av – nu ska de erövra Europa
Vi pratade med den miljardvärderade och börsnoterade koncernen Rugvista Group om ett framgångsrikt år. Företaget berättade om hur man har lyckas göra en produkt som mattor till en flygande succé, och inte bara på hemmaplan. Hur löser man logistiken på rätt otympliga produkter? Och hur ser de internationella framtidsplanerna ut? Det berättade vd:n Michael Lindskog för Ehandel.
Från 3 till 20 miljoner på ett år: ”Vågar satsa hårdare än någonsin”
Uppstickaren, som e-handelsprofilen Fedja Porobic gick in i, har på kort tid tagit stora marknadsandelar. I år har omsättningen ökat med 500 procent, samtidigt som man behåller svarta siffror. ”Det har varit en framgångssaga än så länge”, säger vd:n Lovisa Hahn. Men vad består framgångsreceptet av? Och vilka insatser har lönat sig mest försäljningsmässigt? Det kan ni läsa i vår intervju.
Duon som räddade en ikon inom svensk e-handel – Roliga Prylar får nytt liv
Efter många turer fick den anrika e-handeln Roliga Prylar ett nytt hem hos Maja Örup och Åsa Andersson. Då kom pandemin. I vår exklusiva intervju berättar duon om vägen framåt och planen för att få rätsida på den klassiska nätbutiken.
När vi ändå nämner intervjuer så är en stor del av Ehandels uppdrag intervjuer som fokuserar på ett ämne, problem eller händelse. Nedan har vi listat ett fåtal som vi känner fortfarande är aktuella och intressanta.
Mikael Snabb om VD-skiftet på Caia: ”Behövs ett annat ledarskap”
Få har nog missat framgångsraketen Caia Cosmetics som bland andra Bianca Ingrosso står bakom. Rekordtillväxt värvat med lyckade lanseringar brukar vara temat på de flesta artiklar om företaget. Men nu har medgrundaren och vd:n Mikael Snabb valt att kliva ner, och välkomnat in den nya vd:n Adeline Sterner. "Vi siktar mot att nå en miljard inom några år", säger Mikael Snabb när vi pratar med honom om vd-skiftet och framtidsplanerna.
Amazons landschef avslöjar planen – därför går man all-in i Sverige
Varför valde Amazon Sverige och vad är egentligen den där långsiktiga planen? Det avslöjar e-handelsjättens landschef i en stor intervju med Ehandel. Där öppnar hon både för fysiska butiker och avslöjar vilka utmaningar man stött på hittills sedan lanseringen. Det bjuds även på lite insikter om svenskarnas shoppingvanor på plattformen.
Så tacklade Gina Tricot fast fashion-fällan – med ökad lönsamhet
Modebranschen har hamnat i centrum av hållbarhetsdebatten och fast fashion ses ofta som boven i dramat. Men det går att komma runt problemet, och dessutom behålla lönsamheten. Gina Tricots hållbarhetschef berättar hur.
Klarnas vd om e-handlarnas kritik: ”Vi ska inte bli ett svenskt Amazon”
Har Klarna blivit för dominerande? Och tar de en för stor del av kundkakan från e-handlare? Betaljättens vd Sebastian Siemiatkowski bemötte hård kritik i en exklusiv intervju med Ehandel i höstas. "Vi ska inte bli ett svenskt Amazon".
Lindex vd om raketåret: ”E-handeln står för 20 procent av intäkterna”
Med en vinst på 301 miljoner kronor i tredje kvartalet kan Lindex vd Susanne Ehnbäge blicka tillbaka på ett mycket framgångsrikt 2021. I mitten av december berättade hon i en stor intervju med Ehandel om vad som ligger bakom monstertillväxten – och om visionerna framåt. "Vi har en bra grundaffär och ser fortsatt stor potential inom segmentet underkläder".
”Bring agerade som en galen entreprenör” – då sålde de
Bring avslöjade sin stora satsning på automatiserad fulfilment i början på året. Och mot slutet hade man lyckats förvärva en tänkbar konkurrent, som nu får driva hela kalaset i landet. Här avslöjar DreamLogistics medgrundare och vd varför man valde att sälja till logistikjätten.
Intervjuer, solskenshistorier och besök är som sagt viktiga delar av vår bevakning, men vad vore en branschtidning utan djupa och analyserande granskningar? En granskning från i fjol, som många ännu pratar om, handlade om hur mycket luft som faktiskt skickas av e-handlare. En granskning som resulterade i många uppföljande artiklar och svar från e-handlare som insåg att det finns utrymme för utveckling.
Vår ambition är att vara med och främja svensk och nordisk e-handel, och en viktig del i det arbetet är att dels granska e-handeln och dels att titta närmare på de regler och lagar som e-handeln har att följa. Förhoppningsvis kan vi på så sätt hjälpa e-handelsföretagen att utvecklas och förbättras, säger Johanna Allhorn.
Två granskningar som vi har gjort under hösten kan ni läsa om här:
Granskning: Eko-fällan som drabbar e-handlare: ”Helt obegripligt”
Ibland blir det fel även om man menar väl. I en serie artiklar tittade vi närmare på ett EU-krav som bara gäller e-handlare, och som får konsekvenser: "Ingen vill ta ansvar utan alla hänvisar vidare till någon annan".
Mejlbomb: 122 mejl på 5 veckor – vi kartlägger e-handlarnas utskick
Vad får du om du testhandlar hos 10 slumpvis utvalda e-handlare? Svar: En överfull mejlkorg. Men hur många mejl är för många respektive för få? Missa inte vår stora granskning.
Vi gick även på djupet med flera stora händelser i branschen. Något som går i linje med vårt löfte om att sprida kunskap och information.
Konkurrensverket avslöjar: Därför godkändes historiska förvärvet
Axfoods Bergendahls-affär stack ut som en av fjolårets stora händelser. Efter en förlängd utredning godkändes affären, och Axfood kan på allvar ta upp kampen med storkonkurrenten ICA. Konkurrensverket berättade exklusivt för Ehandel om det historiska beslutet.
Ny EU-lag närmar sig – branschen kritisk: ”Kostnader på 10 miljarder”
En kommande lag ska säkerställa att alla har samma möjligheter att bland annat e-handla. Men branschen är kritisk - och oroad, vilket vi berättat om i en rad artiklar. "Utredningen saknar en beräkning av vilka nyttor de föreslagna reglerna medför".
Vi måste också passa på och lyfta två artiklar på temat tech som är en växande kategori sett utifrån läsarintresset. Men det är också ett område som det händer mycket inom just nu.
Gamifiera skalar upp rejält – vd:n: ”Jag har skött all försäljning”
Allt fler e-handlare storsatsar på gamifiering - en metod som ska skapa högre engagemang från kunderna genom olika incitament, hämtade från spelens och sociala mediers värld. De som ligger bakom lösningen är inte sällan Gamifiera, som hittills levererat till aktörer som Inet, Bangerhead, Skruvat, WWF och Gymgrossisten. Trots stora kunder har teamet varit väldigt litet. Men nu ska det bli ändring på det.
Experten: Så blir Metaverse för e-handeln: ”Kommer gå snabbt”
Alla pratar om Metaverse, men vad är det egentligen? Och hur påverkar det e-handeln? Vi har kollat.
Det var några godbitar från årets andra halva. Vi hoppas att ni får en fin lässtund idag och under trettondagsafton, om ni missat någon av ovan reportage. Vi hörs på fredag igen!
God fortsättning!