ANNONS

Hans e-handel ökar till 27 miljoner - "ett knepigt år"

Mikael Sandberg är vd på Folier.se.

Tacklade fraktkaoset.

ANNONS

“Allt du behöver för att göra egna tryck på kläder och hårda material”. Så beskriver e-handeln Folier.se sin verksamhet på den egna sidan. Och uppenbarligen är egna tryck i ropet - för de senaste åren har orderna rullat in till Folier på löpande band. På fem år har företagets omsättning ökat från 12 till 27 miljoner och bolaget är dessutom lönsamt.

Vi har de senaste fem åren vuxit omsättningen med cirka 10 gånger och mycket av framgången beror på att vi utökat med mycket förbrukningsvaror samt kompletterat vårt utbud av maskiner till att bli en mer komplett leverantör, säger Mikael Sandberg, vd på Folier.se.

Mikael Sandberg drog igång satsningen på Folier tillsammans med kollegan Richard Rindelaub år 2014. Till en början bestod verksamheten av fysisk försäljning i Södertälje, men sedan dess har alltså e-handeln varit ett starkt bidrag till tillväxten.

Vi säljer absolut största delen direkt i webbutiken, men större affärer görs ofta av våra säljare och en liten del av försäljningen är via återförsäljare. Vår försäljning är idag i princip uteslutande i Sverige.

År 2020 kom Foliers omsättning upp i drygt 23 miljoner kronor. Samtidigt levererades ett resultat på strax över en halv miljon. Nu avslöjar Mikael Sandberg 2021 års siffror, som visar på en omsättning på 27 miljoner och ett resultat som ligger i linje med fjolårets.

Och detta trots att det senaste året medfört en del utmaningar.

2021 har varit ett knepigt år, då det periodvis varit svårt att få leveranser från våra leverantörer. Vi har påverkats både av de fraktproblem och den komponentbrist som varit under året.

Detta gjorde att vi trots en stark start på året landade på 10 procent under vad vi hade kalkylerat med. Det känns ju inte bra att inte nå målsättningarna, men vi har under året bytt till nya större lokaler, bytt både CMS och WMS samt byggt ett eget inköps- och integrationssystem.

Vad ska ni fokusera på det här året?

Vi ser verkligen fram emot att få ta oss an 2022. Vi kommer ytterligare att bredda sortimentet för att bli en ännu bättre leverantör och kommer även att fokusera på att bredda vår kundbas. Vårt mål är att kraftigt öka vår tillväxt framöver, avslutar Mikael Sandberg.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se