På torsdagen publicerade SvD en kartläggning som visar att Klarnas kreditförluster aldrig tidigare varit så höga som nu – i förhållande till bolagets intäkter. Under årets tre första kvartal ökade kreditförlusterna med 83 procent, jämfört med motsvarande period i fjol. Det är den största ökningen någonsin i bolagets historia.
Det är de mest dramatiska kreditförlusterna som jag har sett, i något bolag inom den finansiella sektorn, säger Peter Malmqvist, oberoende aktieanalytiker, till SvD.
LÄS ÄVEN: Blytung kritik mot Klarna – ”mest dramatiska jag sett”
Klarna hävdar å sin sida att det är den snabba och stora expansionen i världen som ligger bakom utvecklingen. Betaljätten har nu bland annat ett tydligt tillväxtfokus i USA.
"Kraftig tillväxtfas"
Till Ehandel säger Klarnas kommunikationschef Johan Gustafsson att expansionen kräver omfattande investeringar – för att locka till sig nya kunder.
Klarna erbjuder konsumenter världen över ett mer hållbart alternativ till dyra kreditkort och blancolån med långa amorteringstider, säger Johan Gustafsson till Ehandel och fortsätter:
Vi befinner oss i en kraftig tillväxtfas för att öka vår globala kundbas som i dag består av 90 miljoner konsumenter, vilket kräver investeringar precis som det gör för andra globala techbolag.
"Tillåter hög andel förluster"
Han tillägger att kreditrisken "självklart är högre i gruppen förstagångsanvändare än bland frekventa användare". Och en direkteffekt av expansionen är att bolaget just nu har fler förstagångsanvändare än någonsin tidigare, betonar Johan Gustafsson.
Vi har sedan början av 2020 gått in på nio nya marknader. Expansionstakten och den globala kundbasen gör jämförelser med till exempel regionala storbanker helt irrelevant. Det man kan konstatera är att trots vår expansion är våra kreditförluster lägre än hos de stora kreditkortsbolagen, säger han.
Men som Ehandel berättade på onsdagsmorgonen är inte alla lika övertygade om att det är ordning på Klarna-torpet. Michael Zell – styrelseordförande i Svenska Skeppshypotek och tidigare vice vd för Handelsbanken – säger till SvD att betalbolaget ägnar sig åt spel för gallerierna.
Det provocerar mig att Klarnas vd säger att de har kreditförlusterna under god kontroll. Han ser bara kalkylen där räntor och avgifter är så höga att de tillåter en hög andel kreditförluster, säger Michael Zell till tidningen.
"Fel kille"
I en intervju med Ehandel i höstas gav Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski dock uttryck för viss självkritik kring bolagets ursprungliga kreditupplägg. Flera förändringar har gjorts under Klarna-resans gång, framhöll han.
Vi kom exempelvis fram till att det här med påminnelseavgifter inte är bra. Att låta folk skjuta fram sin skuld för länge har visat sig vara en dålig sak till exempel, som vi ser det. Samtidigt är det i dag 40 procent som i dag betalar direkt, alltså använder “pay now”-funktionen.
Köper jag en tröja så ska jag max kunna delbetala den på två månader. Inte mer. Och vi tror i dag på fasta delbetalningar, istället för revolverande krediter, sa Sebastian Siemiatkowski till Ehandel i slutet av september i år.
Men, sade han, krediter är inte alltid av ondo.
Om din inställning är att man aldrig ska låna till någonting, snackar du med fel kille. Det kan vara vettigt att låna i vissa sammanhang, till exempel till en husrenovering, eller när man handlar online och vill ha konsumentskyddet som en faktura medför.
LÄS ÄVEN: Klarnas vd om e-handlarnas kritik: ”Vi ska inte bli ett svenskt Amazon”