Fyndiqs starka första halvår följer efter att de i andra halvan av 2012 slopade sin provision. I stället skulle de ta hand om fraktavgiften och därmed skulle det bli enklare för e-handlare att räkna på försäljningen.
Förändringen som kunde innebära en högre avgift i praktiken togs dock emot ganska positivt av e-handlare. Speciellt eftersom det blev mycket enklare för e-handlare att räkna på sin Fyndiq-försäljning. Sålde du en produkt för 100kr så gick 100kr in på kontot. Tidigare hade det varit en provisionsavgift och fraktavgiften delades mellan handlare, inte det lättaste att räkna på i förhand.
Nu ändrar Fyndiq sin affärsmodell ännu en gång, och denna gång är det till det sämre enligt många e-handlare. Provsionen är nämligen tillbaka, på 5 procent, och de tar fortfarande hela fraktavgiften. I praktiken kan det betyda att avgiften hamnar på 15 procent eller högre.
Skall öka Fyndiq-volymerna avsevärt
Merförsäljningskanalen lovar dock att detta skall göra det möjligt att drastiskt öka e-handlarnas försäljningsvolymer.
- Vi kommer i och med denna selling fee kunna vara mer aggressiva marknadsföringsmässigt och marknadsföra produkter, enskilda segment och varumärken som vi tidigare inte haft möjlighet till. Allt detta gör vi för att du som Handlare ska kunna öka dina Fyndiq-volymer avsevärt, säger Fyndiqs VD, Dinesh Nayar i ett nyhetsbrev.
E-handlare påpekar dock att volymerna måste öka dramatiskt för att det ska gå hem med den nya modellen. Flera e-handlare har även gjort det klart att de nu tvingas sluta sälja hos Fyndiq. Ni kan följa diskussionen här i vårt forum.
Den nya selling fee:n, som Fyndiq kallar den, på 5 procent träder i kraft den 10 oktober. Att de kallar den för selling fee skall vara ett steg i deras arbete att internationalisera bolaget och är ett begrepp som eBay och Amazon använder.