Redan 2013 skrev vi om startupen Plick som via sin app skulle ta upp kampen med Blocket och Tradera. Under sina första år verkar bolaget inte ha gjort ett så stort avtryck men under pandemiåret 2020 ökade man omsättningen från 143 000 till 588 000 kronor, något som tydligen fick Blockets ägare Schibsted att reagera.
LÄS ÄVEN: Bärbar vintagemarknad ger sig in i begagnatkampen
Schibsted investerar nu i Plick och blir majoritetsägare i bolaget.
Genom att investera i Plick satsar vi på grundarna bakom en av de viktigaste utmanarna på marknaden för ”preloved fashion” bland unga konsumenter i Sverige. Tjänsten passar väl in i Schibsteds strategi att erbjuda människor transaktionsbaserade marknadsplatser som gör det lättare att köpa och sälja begagnade varor, säger Christian Printzell Halvorsen, EVP Nordic Marketplaces hos Schibsted, i ett pressutskick.
Plicks vd och grundare, Jimmy Heibert, kommenterar också investeringen:
Det faktum att Schibsted har visat en sådan tro på oss, ger oss ett stort förtroende för att fortsätta den spännande resa vi har inlett. De besitter kompetens som vi kan ta till oss och gör att vi kan skala vår verksamhet på den svenska marknaden, säger Jimmy Heibert.
Plick har idag, enligt egna uppgifter, över 500 000 användare. Bolaget kommer fortsatt att drivas som ett fristående bolag.