I augusti 2020 stängde e-handelarna Simon Orrgard och Simon Suontausta, som driver Prylify.se, sitt första verksamhetsår. Försäljningen, som då hade pågått i ett par månader, hade gått som tåget och omsättningen nådde under det brutna verksamhetsåret upp i 2,8 miljoner kronor. Samtidigt levererade man ett resultat efter finansiella poster på drygt 880 000 kronor.
LÄS ÄVEN: Duon i nytt miljonrekord - lämnar vardagsrummet för nytt lager
Efter årets augusti stängde alltså företaget sitt första hela verksamhetsår och nu har det blivit dags att dela med sig av siffrorna. För året som helhet kom försäljningen upp i 14 miljoner kronor. Siffrorna är inte helt klara men resultatet ser ut att landa på mellan en och två miljoner. Och sedan dess har försäljningen fortsatt att gå Prylifys väg. Bara under december månad räknar företaget med att omsätta fyra miljoner kronor.
Vi snittar nästan 170 000 kronor per dag i försäljning nu och då med enbart två av våra 20 storsäljare i lager. De 20 mest sålda varorna stod tidigare för 70 procent av vår omsättning, säger Simon Suontausta.
Han berättar att Prylify som många andra har drabbats av det globala fraktkaos som råder. Men när det blev svårare att frakta hem från Kina mötte Prylify upp med att anlita producenter i Europa.
När vi i augusti insåg att leveranserna från Kina skulle strula till det rejält, började vi ganska snabbt leta nya leverantörer inom EU. Vi försökte hålla liknande inköpspriser, vilket i princip är omöjligt eftersom vi annars köper direkt från fabrik via två olika agenter i Kina samt från en större distributör.
Efter en tids letande hittade man dock det man sökte och försäljningen kunde alltså hållas stark året ut.
Om vi jämför bruttomarginalen på produkterna inköpta från EU kontra produkter direkt från Kina, så har den gått ner med endast 15 procent. Då ligger vi ändå över 65 procent, vilket vi är väldigt nöjda med.
Men att tillväxten skulle öka med några hundra procent när de två sista månaderna av Q4 var igång, det kom som en överraskning.
Vad är det för nya varor ni tagit in från EU?
Det är lite blandade produkter. Allt från vårt befintliga sortiment till leksaker från välkända varumärken.
Efter den lyckade produktionsflytten från Asien till Europa känner sig Prylify-duon säkra på att även det första kvartalet 2022 kommer att vara i företagets favör. Omsättningen väntas under nästa år nå upp till 40 miljoner kronor, och Simon Suontausta utlovar att Prylify även kommer att presentera något “stort och spännande” 2022.
Kan du säga något mer om vad det är ni har på gång?
Jag vill inte riktigt gå in på detalj vad vi kommer göra. Men det jag kan avslöja är att vi snart lanserar ett eget varumärke, som jag verkligen tror kommer bli en succé!