Marknadsplatser är hett. Antalet svenska företag som funderar på att använda sig av externa digitala marknadsplatser har fördubblats – på ett år. Det visar årets digitala försäljningsrapport från finansinstitutet Svea Ekonomi. Enligt Svea är det en Amazon-effekt.
LÄS ÄVEN: Amazon storsatsar på svenska märken: ”Många är intresserade”
I fjol svarade 7 procent att de planerar att börja sälja på en marknadsplats. I år är motsvarande siffra 15 procent. Det är i dagsläget dock bara 6 procent av företagen i undersökningen som använder sig av marknadsplatser.
Stora skillnader
Men det är stor skillnad mellan B2C- och B2B-företagen. En av fyra av bolagen som säljer direkt till konsument (B2C), 27 procent, överväger att sälja via externa digitala försäljningskanaler. Men bara 8 procent av B2B-företagen har liknande planer.
Det är intressant att så många fler företag nu överväger att utnyttja externa digitala marknadsplatser. Kanske har all uppmärksamhet kring Amazons lansering i Sverige bidragit och troligen har även pandemin och våra förändrade shoppingvanor påverkat hur man ser på potentialen hos sådana kanaler. Framför allt gäller det förstås försäljning direkt till konsument, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
Som Ehandel rapporterade i veckan hade Amazon i fjol 185 000 små och medelstora EU-företag som använde sig av plattformen för att sälja i andra länder. Deras samlade exportförsäljning på plattformen uppgick i fjol till 12,5 miljarder dollar.
Många företag som är skeptiska till att använda externa marknadsplatser uppger att deras produkter eller tjänster inte passar online. Det svarar nästan åtta av tio bolag. Vart tionde företag tror nämligen inte att det skulle öka deras lönsamhet.
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 26 maj till 18 juni i år. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning via digitala kanaler. Endast företag med tio eller fler anställda har ingått i studien.