ANNONS

Här är de hetaste trenderna 2022 – "mer rock'n'roll"

Branschprofiler delar med sig av sina bästa trendspaningar inför 2022
Press/Istock/Ehandel

E-handelsprofiler summerar året som gått – och ger sina bästa trendspaningar inför 2022.

ANNONS

Året lider mot sitt slut. Och även 2021 präglades av pandemin. Läget var fortsatt allvarligt under vårvintern.

Men i takt med att allt fler vaccinerade sig, i kombination med varmare väder, stabiliserade sig situationen gradvis under våren och sommaren. Den positiva trenden höll sedan i sig under hösten. Restriktionerna hävdes helt i september och kunderna återvända till de fysiska butikerna igen. Den fysiska handeln jublade förstås.

Men glädjen blev relativt kortvarig. Bara dagar före julafton, den 21 december, kom bakslaget. En rad nya och nygamla restriktioner infördes igen. Detta efter ökad smittspridning av den nya covid-varianten omikron. Varianten har dock hittills slagit betydligt hårdare mot exempelvis Norge och Danmark.

LÄS ÄVEN: Handeln tvingas till skärpta restriktioner – ”ta ansvar”

LÄS ÄVEN: Svensk Handel jublar över slopade restriktioner: ”Tuffa 19 månader”

Sannolikt ger restriktionernas comeback ny skjuts åt e-handelsförsäljningen. Online-handelns andel av den totala julhandeln låg i slutet av december på hela 51 procent. Det visar en undersökning från Postnord. Det motsvarar försäljningsintäkter på 10 miljarder kronor.

LÄS ÄVEN: E-handelns miljardregn i julhandeln: ”Funnits en längtan”

En tidigare undersökning från december, som Svensk Handel står bakom, visade att sex av tio skulle shoppa en eller flera julklappar på nätet i år.

Men 2021 har också inneburit tuffa utmaningar för e-handlare och handeln i stort. Det har handlat om försenade leveranser till följd av det globala fraktkaoset. Men också om brist på halvledare och andra komponenter. Samtidigt som många råvarupriser klättrat uppåt – och elpriserna nått nya rekordnivåer under vintern.

Året har även bjudit på många förvärv och konsolideringar, där Klarnas köp av Pricerunner tillhör en av de största affärerna. Och en rad e-handlare har gått till börsen.

LÄS ÄVEN: Klarna köper Pricerunner – ”en av de bästa”

LÄS ÄVEN: E-handeln fortsatt stekhet i jul – ”etablerat sig på hög nivå”

Ja, det har minst sagt varit både händelserika, upplyftande och utmanande tolv månader för branschen. Så hur summerar sektorns profiler, handlare, experter och granskare året? Och vad ser de för trender inför 2022. Ehandel har bett en rad tunga att svara på tre frågor. Och missa för allt i världen inte Footways eminenta julrim på temat trender.

Ta del av de insiktsfulla svaren nedan. Vi på Ehandel önskar alla läsare god och upplysande läsning – och en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

 

Prisjakt: Krig om kundresan

Oscar Hagman, ansvarig för insikts-erbjudanden på Prisjakt Insights: 

1. Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

Utmanande. Jag syftar på osäkerheten kring efterfrågan och fördelningen mellan e-handel och fysisk butik. Jag tänker också på längre leveranstider och dyrare frakt. Samt stigande marknadsföringskostnader och tuffa jämförelsesiffror från 2020. Positivt för branschen är dock att vi ser att de som hittade till e-handeln i början av pandemin har fortsatt att e-handla under 2021.

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Smittspridningen och vaccinationsgraden hade störst betydelse. Inget har påverkat vårt köpbeteende mer och snabbare någonsin tidigare. Både gällande vad man köper och var man köper det från.

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 

Jag ser framför mig ett krig om kundresan. Företag som tidigare tydligt fokuserat på ett steg i kundresan vill nu ta över fler steg. Betalbolag vill bli marknadsplatser, matleverantörer vill bli fraktbolag och marknadsplats. Influencers startar också egna e-handelsbolag. 2021 har dessa företagsstrategier accelererat i e-handeln och inget tyder på att det kommer att upphöra. Communities med sociala medie- och foruminspirerade kundklubbar hamnar också i fokus. Vi får även se mer gamification och liveshopping. Samt att stigande marknadsföringskostnader tvingar många e-handlare till att hitta nya sätt att nå kunder och vinna över dem. Även om många av metoderna inte är nya tror jag att butiker satsar mer på detta när marknadsplatser, betalbolag och sökmotorer försöker ta över ägandet av kunden.

Enkla, snabba köp versus ett ifrågasättande av konsumtion är också en trend. Dagens handel fokuserar på att göra köpen enklare och snabbare. Har du inte råd kan du köpa på avbetalning. Nästa köp ska alltid bara vara ett klick bort. Du ska lyssna på någon som influerar dig eller som berättar vad du ska köpa, i stället för att göra egen research. Detta fungerar på en stor del av konsumenterna. Men exempelvis influencers ser inte alltid till kundernas bästa. Med det växande ifrågasättandet av konsumtion, hoppas jag att vi börjar tänka till mer, när vi ska konsumera.

Amazon Sverige: Håll öga på röstsökning

Gulfem Toygar, landchef för Amazon Sverige:

1.  Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

Det har varit ännu ett positivt år för e-handeln i Sverige! Det är uppmuntrande att se att kunder fortsätter att utnyttja och dra nytta av fantastiska online-erbjudanden. Även när samhället börjar öppna upp sig och efter de höga tillväxtnivåer som upplevdes 2020, på grund av pandemin.

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

För mig personligen var det lanseringen av Amazon Prime i Sverige, som åtnjuts av mer än 200 miljoner betalande medlemmar i 24 länder. Med programmet strävar vi efter att göra livet lite enklare för våra svenska kunder. Genom att förse dem med snabb och gratis hemleverans och leverans till ombud för miljontals produkter, ett stort urval av serier och filmer att titta på när som helst, var som helst, och för att inte tala om stora besparingar, har vi byggt Prime så att det ska vara enkelt att använda och relevant för kundens ständigt föränderliga liv.

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022?

Trender som kommer förbättra kundupplevelsen och öka bekvämligheten kommer att bli populära. Några intressanta trender att hålla ett öga på är ökad preferens för hemleveranser och fossilfria leveranser och användningen av virtuella assistenter, som Alexa och röstsökning inom e-handel.

 

CDON: Instant gratification allt viktigare

Apollonia San Contreras, Head of Marketing på CDON:

Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

Det har självklart varit ett e-handelsåret styrt och drivet av pandemin och ett konsumentbeteende där hållbarhet och bekvämlighet varit i fokus. Ett exempel på detta är Q-handel (quick commerce) och last-mile-delivery-lösningarna som vi ser mer och mer av. Vad gäller hållbarhet så har fler aktörer poppat upp, både små som stora – som fokuserar på cirkulär handel inom olika kategorier och branscher (och inte bara kläder) som ett svar på kundens behov.

Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Den ökade medvetenheten som resulterat i konkreta actions och ställningstaganden. Black Friday är ett exempel på detta där både konsumenter aktivt tagit avstånd och varumärken som satt ner foten och valt att inte köra Black Friday kampanjer denna dag (eller snarare månad, numera) just på grund av hållbarhetsfrågan. Uppsvinget av D2C-varumärken har också varit viktigt. Det har även inspirerat etablerade och traditionella varumärken att komma närmre kunden.

Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 

Marknadsplatskonceptet kommer ta större och större plats. Vi är enbart vid toppen av isberget sett till vart resten av Europa är. Från ett varumärkesperspektiv är marknadsplatser ett komplement till den egna e-handeln. Från konsumentens perspektiv är det mer bekvämt att handla från ett och samma ställe. Precis som när vi gör våra köp i ett shoppingcentrum.

Att komma närmare kunden är också viktigt. Först ut var liveshoppingen 2020, som en lösning på ett behov av att möta människor, till följd av pandemins begränsningar. Vi kommer se ännu fler initiativ och verktyg för att vara där kunden är.

Ett exempel är "augmented reality", AR, som innebär massvis med möjligheter att komma närmare kunden, förenkla dess köpbeslut och ta den digitala kundupplevelsen till en helt ny nivå. Ett första steg mot metaverse. Det skapar även bra tillfällen att bygga varumärke och skapa lojalitet bland konsumenterna. Speciellt i en tid där vi konkurrerar om kundens uppmärksamhet.

Instant gratification är också i fokus nästa år. Kunden vet bara inte vad hen vill ha, kunden vill även ha sina varor här och nu. Det ska gå snabbt och det ska vara bekvämt – och det påverkar alla branscher. Allt från livsmedelsbutiker och delivery-tjänster, som erbjuder 15 minuters leverans, appar som överför pengar mellan användare på sekunder, till supersnabba svar från kundtjänst. Oavsett om det sker via traditionella eller icke traditionella kundtjänstkanaler som Whatsapp.

 

Pricerunner: Berg- och dalbaneår

Mikael Lindahl, vd för Pricerunner: 

1. Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

Det har varit berg- och dalbanans år för e-handlare. Covid och lockdown i Q1. Vaccinerade konsumenter återvände sedan till butikerna efter slopade restriktioner – följt av lock down igen i stora delar av Europa. Mitt i detta har vi även haft brist på halvledare, fraktkris och stopp i Suezkanalen, samt sett flera hacker-attacker – och e-handlare som gått till börsen. Det har också varit supersvårt att göra prognoser. Mer rock 'n' roll än på många, år helt enkelt.

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Se ovan.

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 

Det hetaste ämnet för e-handlare och konsumenter innan covid var hållbarhet. Sedan kom det i skymundan när pandemin gjorde entré. Hållbarhet har varit prio två sedan dess. Men det kommer återkomma som nummer ett under 2022. Vi får också se fler frakt- och returalternativ. Konsumenter nöjer sig inte med bara utlämningsställen längre. Det blir också viktigt att minska beroendet av stora amerikanska trafikkällor som Google och Facebook. Dessa bygger på auktion. Och när konkurrensen ökar blir marginalerna minimala i längden. Att bygga långsiktiga varumärken – och att öka andra trafikkällor är nyckeln till framgång.

Evelina Galli, konsument- och teknikexpert på Pricerunner:

1.  Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

Ett minst sagt rörigt år, med ett ständigt förändrat pandemiläge, som ledde till plötsligt ökad efterfrågad på specifika produkter. Detta kombinerat med fortsatta effekter av pandemin, såsom brist på halvledare och fraktkris, vilket skapat stor brist inom flera produktsegment.

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Fartyget som fastnade i Suezkanalen i våras kan kännas avlägset nu, men var onekligen en händelse som påverkade internationell handel, även lång tid efter att trafiken var igång i kanalen igen.

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 

Snabbare och smidigare frakt. Med allt fler leveransalternativ, och med tanke på att nästan en tredjedel av konsumenterna kan tänka sig att betala extra för snabbare leverans, kommer många e-handlare göra sitt yttersta för att garantera att kunderna får sina produkter ännu snabbare nästa år. Vi får också se mer hållbarhetstänk och medveten konsumtion. Även om vi ibland kanske önskade att vi hade kommit ännu längre på den punkten, är det tydligt att yngre generationer har ännu högre krav på företagens hållbarhetstänk.

Slutligen kommer användaromdömen vara viktigare än någonsin. När allt fler handlar på nätet, behöver vi ofta förlita oss på vad andra tycker om produkter. Med tanke på att flera studier visar att andra användares omdömen är de vi litar på mest, så kommer kundrecensioner bli allt viktigare.

 

Svensk Handel: Liveshopping tar fart

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel:

1. Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

Att vi sett fortsatta och bestående beteendeförändringar bland svenska konsumenter. Allt fler och allt bredare kundgrupper har hittat till e-handeln, till följd av främst pandemins strukturella effekter på kundbeteende och handelssektorn. Allt fler företag förstår nyttan av att finnas i både fysiska och digitala kanaler. E-handelskundernas mognadsgrad har också ökat.

2.  Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Att EU tagit tag i frågan om vilket plattforms-ansvar som online-marknadsplatser och andra ska ha kommande 20 (?) åren. Nuvarande regler är från år 2000, alltså från internets början. En annan viktig händelse i år var att Facebook bytte namn till Meta och att företaget ska lansera sitt Metaverse. Jag vill också nämna att (amerikanska detaljhandelskedjan reds. anm) Costco offentliggjorde sin etablering i Sverige. Men mycket är fortfarande höljt i dunkel, vad gäller deras långsiktiga planer här. Och om de kommer att lansera e-handel i samband med etableringen 2022.

LÄS ÄVEN: Costco har inte planen klar för Sverige – ”väldigt tidigt”

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022?

Liveshopping har tagit fart ordentligt, samtidigt som gameification blir allt hetare. Obemannade livsmedelsbutiker är en annan trend. Sverige ligger med sin digitala infrastruktur i framkant i utvecklingen av obemannade butiker. Vi ser också hur e-handel med second hand tar fart nästa år.

 

Konsumentforskare: Fortsatt varubrist

Gabriella Wulff, handels- och- konsumentforskare vid Göteborg universitet:

1. Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

Det är fortsatt i ungefär samma anda som under föregående år. Pandemin gjorde att många valde att handla allt mer produkter online istället för i den fysiska butiken. Det verkar nu som att många konsumenter har vant sig vid e-handel och att den effekten har hållit i sig. Företag har även ställt om. Vi har sett ett större fokus på att locka kunden till just den digitala kanalen. Och ett mindre fokus på att försöka dra folk till den fysiska butiken, av förklarliga skäl, då vi fortfarande befinner oss i en pandemi.

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Något som diskuterats mycket under året är varubrist och hur både företag och konsumenter bör agera, givet att vissa produkter kanske inte går att få tag på. Det har varit en intressant diskussion, eftersom vi som konsumenter nu har vant oss vid att i princip allt finns tillgängligt när vi vill ha det. Ett annat tema har varit tillit och relationsbyggande, vilket bland annat diskuterades under årets D-congress. Här finns vissa svårigheter med att bygga relationer online, jämfört med att bygga relationer i det fysiska mötet.

Ett tredje tema har kretsat kring hur vi ställer om till en mer cirkulär ekonomi. Vi ser hur företag i allt högre grad börjar erbjuda second hand-försäljning online. Och att det utvecklas plattformar för den här typen av försäljning, liksom andra servicefunktioner, till exempel hyr-funktioner.

3.  Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 

Varubristen är nog något som kommer att fortsätta diskuteras. Det vore intressant om den sätts i ett större sammanhang kring tillgång till naturresurser, samt vår konsumtion, som i nuläget överstiger jordens planetära gränser. Det kopplar också an till den andra trenden som handlar om att jobba med mer cirkulära lösningar, såsom hyr-funktioner, vilket jag tror kommer öka och bli en alltmer populär service för företag att använda sig av.

Företag behöver lösa hur de ska bygga in lönsamhet i en sådan modell. Det vore också intressant att se om vi får se ytterligare cirkulära lösningar, exempelvis inom reparationer och "re-make". Här blir det spännande att se vilka funktioner e-handeln, respektive den fysiska butiken ska ha. En tredje trend är relationsbyggandet, som till stor del baseras på insamling av kunddata i nuläget. Det kommer allt fler lojalitetsprogram och kundklubbar, bland annat i syfte att få ta del av konsumenternas digitala fotspår. Kunddata är det nya guldet och jag tror det kommer att diskuteras i allt högre grad under 2022.

 

Amazon-expert: Prime var viktigt

Anna Nordlander, konsult och Amazon-expert:

1.  Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

Det är svårt att inte nämna frakt- och varuförsörjnings-kaoset. Men vi har även sett en rolig utveckling kring liveshopping, fortsatt bra tillväxt och olika intressanta uppköp. Det har varit ett stökigt, men spännande år!

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Att Amazon lanserade sitt flaggskepp Prime samt Amazon Ads. De visar att de nu är här "på riktigt". Amazon Ads kommer ha väldigt stor betydelse för hur annonseringen för e-handlare utvecklas framåt. Att Klarna köpte Pricerunner är en annan viktig händelse.

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 

Marknadsplatserna blir hetare och här i Sverige har vi bara sett början av det. Men med ett Amazon, som nu verkligen har börjat ta mark, kommer vi se att etablerade marknadsplatser steppar upp. Vi får också se fler marknadsplats-initiativ, likt Stadium Connect. Uppköp och konsolideringar är också en stark trend framåt. Med en allt tuffare marknad kommer fler och fler e-handelsaktörer att behöva gå samman. Jag tror också att vi får se ännu fler strategiska uppköp ur ett "äga hela kedjan"-perspektiv. Produktionen placeras också närmare landet, då de globala fraktutmaningarna inte avtar.

 

Revolutionrace: Röststyrning på frammarsch

Pernilla Nyrensten, vd för och medgrundare av Revolutionrace:

1. Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

E-handlarna gick åt olika håll och det fanns både vinnare och förlorare. Detta till skillnad från 2020, då det mesta gick e-handlarnas väg, oavsett kategori. För Revolutionrace har det varit ett mycket framgångsrikt år. Vi blev ett publikt bolag och jag blev en historisk entreprenörs-vd (som första kvinna att sätta ett e-handelsbolag på Stockholmsbörsen, reds. anm.). Det var också generellt många e-handelsbolag som gick till börsen, exempelvis Pierce, Desenio, Rugvista och Bubbleroom.

Revolutionrace har levererat i linje med de högt ställda förväntningarna vi haft på oss på börsen. Vi har även levererat gentemot mot våra kunder. Under året har det varit mycket fokus på automation, "supply" (varuförsörjnings-kedjan reds. anm.), liveshopping och kundupplevelsen. Vi har också sett hur DTC (Direct to Consumer, reds. anm.) vuxit sig starkare. Vi har också sett fler och fler nischade aktörer inom exempelvis häst och smink. Maya Delorez, Djerf Avenue och Caia fick exempelvis stort genomslag.

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Se ovan.

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 

Röststyrning kommer mer och mer, alltså tekniken som känner igen kundens ansikte. Det blir också mer fokus på friktionsfrihandel, alltså att man tar bort de delar i kundresan som skaver och förenkla köpprocessen för konsumenten. Det gäller allt från betalning till inloggning, säkerhet och själva leveransen. "DTC Social Brand Control" kommer också att hamna mer i fokus. Det handlar om att bygga ett starkt varumärke, genom att närvara på digitala och sociala underhållningsplattformar där kunden befinner sig, liksom på kundens villkor.

 

Geggamoja: Hållbarhet i fokus

Sara Sidenbladh, grundare av och vd för e-handlaren Geggamoja:

1. Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

För Geggamoja har det varit ett bra år. Vi har ökat omsättningen med över 100 procent och levererat till 43 marknader. Utmaningarna för alla har i år varit "supply" (varuförsörjnings-kedjan reds. anm.) skulle jag tro. Varubristen har gjort att man inte kan arbeta med lång framförhållning och stora planer. Man har i stället fått agera på snabba puckar.

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Bland annat B2C-trenden. Fler bolag har under året tvingats att erbjuda sina tjänster till både B2B- och B2C-kanalen, i kölvattnet av pandemin. Hållbarhet har blivit viktigt på riktigt. Medvetenheten hos kunderna är nu verkligen här, både kring produkt och leverans. OSS-riktlinjerna, alltså de nya momsreglerna, har också varit en stor utmaning för många. E-handelsbranschen fick detta i sitt knä – och tvingades att ta snabb action för att tillgodose de nya reglerna.

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 

Som e-handlare har du i dag säkert mellan en till tusen olika martech-tjänster på ditt bolag, som du ska ha koll på. Jag tror att man kommer att tänka mer lokalt och välja nordiska leverantörer. Man vill ha en relation till sina martech-leverantör.

Kunderna vill även att man ska vara transparent. Det är viktigt med tydlighet kring produkterna och produktionskedjan. Vem är det exempelvis jag handlar av? Men små bolag har varit duktiga på att vara snabba in i marknaden och tagit tag i trender. Nu ser vi att även stora bolag gör det, och de kan på kortare tid dra igång globala kampanjer och aktiviteter.

 

Petbuddy: E-handeln måste engagera

Alexander Baumann, vd på Petbuddy Group:

1. Hur summerar du e-handelsåret 2021?

Det är tydligt att trenden med att fler handlar online fortsatt tilltar. Den tillväxt som tidigare skett organiskt har påskyndats i och med pandemin, och fått de som tidigare inte handlat på nätet till att hitta dit.

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

En utmaning som har börjat synas för många e-handelsaktörer är effekterna av pandemin. Det handlar om utmaningar i "supply chain", med allt från brist på ingredienser, produkter, försenade leveranser till ökade bensinpriser, och brist på chaufförer för leveranser. Håller pandemin i sig kommer det få stora effekter framåt, i takt med en ökande e-handel, där det blir svårt att möta efterfrågan.

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022?

Större krav och förväntningar på e-handel som engagerar. Det är i dag små barriärer för att sätta upp en e-handel. Men det krävs mer för att nå konsumenterna. Det handlar exempelvis om hur man "connectar" med kunderna, genom live-shopping eller genom att kombinera e-handel med pop-up:er, för att skapa mervärde.

"Sustainability" är också viktigt. Vi ser en ökad efterfrågan på att jobba hållbart. I takt med att konsumenterna blir mer medvetna och insatta i hållbarhetsfrågor kommer företag som sysslar med "greenwashing" att synas i sömmarna. E-handlare behöver "walk the talk" för att möta konsumenternas ökade krav på hållbarhet.

"Last-mile delivery" är också hett. I och med att det finns fler aktörer finns det större förväntningar på att man snabbt, friktionsfritt och billigt ska få hem sina varor. För att säkerställa att detta efterlevs, och samtidigt klara av att hålla marginalerna, behövs kreativa lösningar för att nå upp till de ökande kraven. Det kan exempelvis handla om att mindre aktörer går samman, för att få samma möjlighet till volymrabatter, som de större e-handlarna har. Det liknar modellen för vår husdjurskoncern, där vi samlar aktörer för att kunna centralisera vissa delar.

 

Footway: Kunderna ler och blir fler

Louise Liljedahl, HR Manager Footway: 

1.  Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

För oss har e-handelsåret 2021 bestått
Av en integration med djävulska mått
Många misstag och mycket lärt
Även om det på oss har tärt
Är resultatet en plattform med backend global
För våra nio butiker är nu internationalisering banal
Vi ser att kunderna mot oss mer och mer ler
Samt blir de bara fler och fler

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Den viktigaste händelsen 2021
Måste vara att kunder tycker e-handel fortsätter vara fett
Nya målgrupper som hittat rätt
Den enskilt största händelsen denna tid
Fortsätter tyvärr att vara covid
Vi ser uppsving inom vissa produkttyper
Medan andra sjukan helt stryper
Samtidigt e-handel som så
Nu på riktigt är etablerad att bestå

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022?

Fler och fler vill ta paketen i bilen
Och lanserar lösningar för sista milen.
Det är kul att se hur konsumenterna dessa adoptera
Men inte alltid så lätt för startups att leverera

Inom hållbarhet fler och fler vill vinna
När samhället ökar trycket att återvinna
Green washing och "hitte-på" måste upphöra
Alla måste bidra och faktiskt skillnad göra

Fler butikskunder får vanlig retail att orka
Efter långa år av pandemisk torka
Internationell konkurrens runt hörnet lura
Vilket får retailers att på sin strategi klura

 

Inet: Utmanande år

Erik Wickman, vd för Inet: 

1. Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

Ett riktigt turbulent år där vi fått navigera för oväntat kraftig tillväxt under första halvåret. Och detta i kombination med en komponent-brist som verkligen satt inköpsavdelningen på prov. Lägg där till fraktkaoset, med allt från containerfartyg på sniskan i Suezkanalen, brist på containers och skenande fraktpriser. Året avslutas med ett väldigt mycket lugnare Q3, följt av Black Week som inte levde upp till förväntningarna – och övergick till ett väldigt svalt december. Sammanfattningsvis blev det ett lärorikt och utmanande år, där externa faktorer orsakat kraftiga svängningar.

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Att vi blev utsedda till Årets butik i den årliga tävlingen som Prisjakt anordnar, där kunderna är de som avgör.

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022?

Viss tillfällig tillbakagång för e-handeln när pandemi-restriktioner troligtvis en gång för alla försvinner och konsumenternas ”plånbok” i större utsträckning går till resor, evenemang och andra upplevelser. En komponent-brist som successivt lättar i kombination med att fraktpriser återgår till normalare nivåer. Vi får också se ett ökat hållbarhetsfokus. Främst på fraktsidan med mindre luft i paketen och fossilfria leveranser. Men vi ser också hur hem- och boxleveranser fortsätter att vinna mark.

 

Stronger: Hållbar affärsutveckling i fokus

Annica Rantala, vd på Stronger: 

1.Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

För oss som erbjuder "active wear" så har 2021 svängt kraftigt mellan att vi å ena sidan haft det mest efterfrågade erbjudandet i den mest tillgängliga kanalen under pandemin – till att intresset för e-handel svalnat något, när allt fler fått sin andra vaccinationsdos, och livet återvänder med möjlighet till restaurangbesök och besök i fysiska butiker. Vi summerar ett bra år på det stora hela. Den kraftiga tillväxten har gett oss möjlighet att stärka vår organisation med fantastisk kompetens på många områden. Vi bäddar nu för ett bra 2022.

2.Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Om vi pratar om trender i form av erbjudanden och sortiment, så tror jag att Stronger representerar en av de största trenderna 2021, nämligen "active wear", som det finns en stor efterfrågan på. Vårt sortiment suddar ut gränserna mellan användandet av dessa plagg på gym och i vardagslivet.

Andra trender inom e-handeln är att kunderna vill ha större valmöjlighet när det kommer till leveranssätt. Många är också beredda att betala för att kunna välja själva. 2021 har också visat på vikten av fysisk varumärkesupplevelse, som ett komplement till online. Stronger öppnade exempelvis under hösten 2021 upp sin första fysiska butiksupplevelse på NK Sport i Stockholm.

En annan trend vi ser tydligt är att kunderna kräver att vi B2C-aktörer ska leverera på kundernas krav på hållbarhet och på inkluderande ideal. Hållbarhet blir ännu viktigare och vi på Stronger kommer under de kommande åren ta hjälp av en partner, Trossa. Detta för att arbeta mot FN:s 17 globala mål för hållbar affärsutveckling.

3.Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022?

Att bygga ett ännu starkare varumärke och att förklara varför vi finns och vad vi står för kommer att vara nummer ett. Vi söker kunder som gillar oss på samma sätt som de gillar sin bästa kompis: vi delar värderingar, har samma syn på vad som är kul i livet – och vi drömmer om samma saker. Vi kan inte längre förlita oss på att Facebook hittar kunder åt oss, utan vi behöver förtydliga oss för att Stronger ska spridas i de communities, där vi matchar behov och värderingar.

Hållbar affärsutveckling kommer också att vara en av de starkaste trenderna under 2022, av den enkla anledningen att det är ett måste. Att reducera returer blir också en viktig uppgift för många e-handlare. Detta kommer att driva utvecklingen inom bland annat storleks-guidning, AI och machine learning för att visa rätt erbjudande för rätt kunder. Samt att utveckla produktbeskrivningen. Och vi tar gärna hjälp av våra kunder.

 

NA-KD: Transparens allt viktigare

Sarah Krusell, VP Commercial & Brand på NA-KD:

1.  Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

Corona-pandemin har självklart fortsatt att påverka e-handeln, vilket framförallt har påverkat oss, när det kommer till leveranserna. Cirka 27 procent av leveranserna har kommit för sent till vårt lager. Detta har ställt krav på att vi behöver planera för längre ledtider än normalt.

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Som modeaktör har pandemin inneburit att det gått väldigt fort i svängarna, vad gäller hur trenderna ser ut, när det kommer till vad konsumenterna efterfrågar. När smittspridningen ökat och många jobbat hemma har det varit en otrolig efterfrågan på "lounge wear". Och när restriktionerna släppts och krogarna öppnat, har det varit hög efterfrågan på partyplagg i stället. Det har krävt att vi varit agila i att snabbt kunna planera om vårt utbud. Men framförallt vad gäller vår "product marketing", utifrån rådande läge.

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 

Hållbarhet: All konsumtion kommer alltid ha miljöpåverkan. Men vi är mitt uppe i en stor förändring av modeindustrin där vi på NA-KD vill ta ledartröjan i omställningen till en mer hållbar bransch. Därför har vi till exempel lanserat en helt integrerad second hand-plattform på vår hemsida. Vi jobbar med att optimera inköp för att få så lite överskott som möjligt. Och vi ställer om såväl produktion som material i kläderna. Vi har kommit långt. Men det är ett stort arbete, där vi ser att takten i hela branschen behöver öka.

Transparens: Konsumenterna är idag mer medvetna kring vad de önskar – och vilka krav de har på produkterna. Därför har vi på ett tydligare sätt börjat att redovisa vilka plagg som är bättre att köpa ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi redovisar också hur materialen i plagget är framtagna. Vårt långsiktiga mål är att redovisa full transparens från råmaterial till slutleverans, för 80 procent av vår produktion till år 2025.

Driva varumärke – istället för trafik: Vi får mindre möjligheter att samla in kunddata med med nya cookie-regler. Och högre pris på köpt trafik. Det betyder att alla e-handlare behöver jobba med att bygga upp en lojalitet hos kunderna över tid, för att få en stabil kundbas. Snarare än att snabbt kunna driva in nya, via exempelvis Google Ads.

 

Carla: Osäkert år

Patrik Illerstig, vd för elbilshandlaren Carla:

1. Hur skulle du summera e-handelsåret 2021
Som en berg- och dalbana. Det började med en enorm medvind, för att sedan övergå till ett mer osäkert klimat under sommaren, med uppenbara utmaningar på kostnadssidan, under det sista kvartalet. Nu frågar man sig ”vad blir det nya normala?”, under nästa år. 
2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?
Ur ett långsiktigt perspektiv: pandemin, och den kraftigt accelererande medvetenheten kring klimatfrågan.  
3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022?
Att kunna stå för allt man gör som bolag. Och att gå från något man borde göra, till något man måste göra. Det blir också ett ökat fokus på vikten av att bygga varumärke: I takt med att köpta performance-kanaler bara blir dyrare och dyrare, och antalet konkurrenter bara ökar, blir värdet av "good old varumärke" enormt. Det handlar om att fokusera på det man är riktigt bra på i takt med ökande konkurrens, osäkerhet och stigande kostnader.

Budbee: Arbetsvillkor omdiskuterade

Ann Sonne, VP of Communication på Budbee:

1.  Hur skulle du summera e-handelsåret 2021

För Budbees del har det handlat mycket om snabb volymtillväxt, fler paketskåp och nya marknader. Vi levererar miljontals paket varje månad och slår ständigt nya volymrekord. Förra hösten lanserade vi våra paketskåp, Budbee Box. Och vi har på kort tid kommit upp i över 2 000 installerade skåp, en siffra som växer för varje dag. Vi ser att det är ett uppskattat komplement till våran redan attraktiva hemleverans. Vi har påbörjat byggnationen av flertalet nya gröna terminaler. Och vi har öppnat en ny marknad i och med att vi gick in i Belgien i maj, vilket ytterligare stärker vår position i Benelux.

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Året inleddes med medial fokus på arbetsvillkor i branschen, vilket fick oss att bli bättre på att kommunicera hur det fungerar och hur vi jobbar. I dag finns mycket information om villkor och ersättningsnivåer att läsa på vår hemsida. Men debatten har ju sedan fortsatt och är ett välkommet komplement till miljöfrågorna som ju diskuterats tidigare. Det blir nu ett mer holistiskt samtal om hållbarhet.

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 

Hållbarhet kommer fortsätta vara i fokus och intresset och förståelsen för frågorna kommer att öka. Ännu fler skiftar sitt konsumtionsbeteende till nätet. Och vi får se mer fokus på kunden – och en integrerad upplevelse från informationsinsamling om produkten, via shopping, till leverans.

 

Postnord: Förändrat köpbeteende

Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord: 

1. Hur skulle du summera 2021?
Jag kan konstatera att det kraftigt förändrade konsumentbeteendet från 2020, med ökad e-handel som följd, har hållit i sig under 2021. Men året har också inneburit en stor osäkerhet kring pandemin, med ökad optimism. Framförallt från fysisk handel från i våras – till en större oro nu under sista kvartalet. Eventuell varubrist och kraftiga förseningar i den globala försörjningskedjan har också kännetecknat mycket av 2021.
2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?
Liveshopping fick sitt stora genombrott. Och Pernilla Nyrensten blev den första kvinnan, under de 160 år som Stockholmsbörsen funnits, att som grundare och vd ta ett bolag till huvudlistan, när e-handelsbolaget Revolutionrace gjorde debut. Den cirkulära trenden har dessutom exploderat. Och 2021 var året då Shein (kinesisk e-handlare, reds. anm.) dök upp som gubben i lådan
3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 
Ultrasnabba leveranser fortsätter växa kraftigt. Och då inte bara vad gäller mat – utan även när det kommer till andra sällanköpsvaror. Detta är främst drivet av storstadsbors ständiga törst efter mer bekvämlighet och tillgänglighet. Tack vare sociala appar som Instagram, Tiktok med flera kommer liveshopping-event att kunna genomföras, där vilken handlare som helst, oavsett storlek, kan skapa en säljkanal. Även cirkulär handel kommer fortsatt att ha kraftig tillväxt. Från att vara trevande försök kommer cirkulär handel också att vara en naturlig del av handlarnas affärsmodell.

 

DHL: Brexit har utmanat

Dan Crewe, E-commerce Manager på DHL Express Sverige:

1. Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

2021 har återigen varit ett fantastiskt år för e-handel, med nya marknader, nya kundgrupper och en bra tillväxt på internationella marknader. Såklart blev Brexit en utmaning för oss alla. Men med rätt support, planering och stöd har många e-handlare tagit sig igenom den utmaningen – och behållit mycket av sin försäljning till Storbritannien.

2. Vad var de viktigaste e-handelshändelserna 2021?

Brexit har drivit utvecklingen på andra internationella marknader – och fått e-handlare att lyfta blicken från den traditionellt starka marknaden, och blickat mot andra nya marknader. Efter att flera länder öppnade upp, efter långa "lock downs", så trodde många att det skulle påverka e-handel på ett negativt sätt. Och vilket det kanske gjorde under en kort period. Men e-handeln återhämtade sig och gick in i kvartal fyra med en positiv tillväxt igen. För mig visade det att allt vi har pratat om, vad gäller kundupplevelsen och "customer retention", har fungerat utmärkt.

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 

Så klart hållbarhet. Men inte bara i samband med leverans. Nu kommer hållbarhet vara mer aktuell i produktion och "sourcing". Det är redan många som har fokus på det. Men de behöver fördjupa sig i hela sourcing-processen och inte bara transporten. Den andra trenden är kopplad till second-hand, som jag tror exploderar. Nu börjar stora aktörer underlätta för konsumenter att sälja via deras sidor. Och detta påverkar marknaden för denna typ av plagg på ett väldigt positivt sätt. Jag ser också framför mig en mer diversifierad och realistisk presentation av kläder. Modebranschen har ett enormt ansvar att presentera kläder på ett verklighetsbaserat sätt. Det handlar också om att använda influencers som kan hjälpa världen att bli av med kroppsfixering, vilket kan påverka folks välmående negativt.

Axfood: Mot gröna drivmedel

Frida Ridderstolpe, e-handelschef på Axfood:

1. Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

Jag skulle vilja summera e-handelsåret som ett händelserikt år med fortsatt tillväxt och hög utvecklingstakt. Axfoods koncept växte till och med Q3 med 53 procent, mot marknadens 44 procent. E-handeln av mat har nu etablerat sig som en naturlig del av dagligvaruhandeln.

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Axfood har mött flera milstolpar för mat på nätet. Willys aviserade nyligen att man når break even i e-handelsaffären. Det är ett kvitto på att e-handelsmodellen inom dagligvarubranschen kan uppnå lönsamhet med rätt strategi och arbetssätt. Under året har Hemköp och Willys fortsatt expandera sin e-handel.

En viktig händelse är också det strategiska samgåendet mellan Mat.se och Mathem, som nu Konkurrensverket först ska godkänna. Axfood ska tillsammans med Mathem skapa ett starkare e-handelserbjudande för rena e-handelsaktörer inom hemleverans. Samtidigt fortsätter Willys och Hemköps snabbt växande omnikanal-satsning. Vi har också börjat planera för ett nytt automatiserat e-handelslager i Göteborg. Det ska stå färdigt 2025 och blir ett bra komplement till Dagabs hög-automatiserade lager i Bålsta.

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 

2022 kommer bli ett fortsatt spännande år med hög innovations- och utvecklingstakt. E-handeln kommer att ta allt mer plats, vilket driver på omnikanal-utvecklingen. Vi får se fortsatt hög utvecklingstakt inom last mile – för både "click & collect" och inom hemleverans. Jag ser också att kundens ökade behov av inspiration och enkelhet genom måltids-lösningar växer.

Vidareutveckling av omnikanal är något vi kommer se mer av, där kunden ska kunna möta samma erbjudande antingen man handlar i fysisk butik eller online – liksom oavsett om det rör sig om hemleverans eller upphämtning i butik. "Scan & go" möjliggör bland annat detta, vilket också personaliserar kundmötet ytterligare. Jag ser även att last mile-frågan fortsatt kommer att vara högt upp på dagordningen under 2022.  Här är exempelvis Dagabs nya transportsystem – som optimerar fyllnadsgraden i bilarna – en viktig del i att nå mer effektiva och hållbara transporter. Dessutom görs investeringar för att i högre grad använda gröna drivmedel och el för våra transporter.

 

Willys: "Click & collect" går starkt

Patrick Grabenbauer, marknadschef på Axfood-ägda Willys:

1. Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

Det har varit ännu ett fantastiskt år, där vi har haft betydligt högre tillväxt än marknaden. Vi är nu en av de största aktörerna inom e-handel med mat. Hela våren präglades av pandemi och ett enormt högt tryck på vår e-handel, när många föredrog att e-handla framför att handla i fysisk butik. Vi har arbetat hårt för att utöka kapaciteten och har startat e-handel i en mängd nya butiker och orter. Men allra roligast är att kunderna är så nöjda. Vi får otroligt mycket positiv respons från våra e-handelskunder.

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Att vi kommer att nå break even i vår e-handel.

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 

Click & collect fortsätter gå starkt. Många kunder uppskattar flexibiliteten att kunna hämta sina matkassar på tider som passar dem. Transparens är också viktigt. Allt fler kommer att börja ta betalt för exempelvis hemleverans – istället för att baka in kostnaden i varupriser. Fortsatt tillväxt är också centralt. Många har upptäckt hur smidigt det är att e-handla mat under pandemin. Och de kommer att fortsätta med det även när pandemin klingar av.

 

Coop Sverige: Se till omni-perspektivet

Fredrik Uhrbom, försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige:

Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

Vi har sett en fin tillväxt inom e-handeln, där vi slagit index 21 månader i rad. Under året har vi ytterligare stärkt vårt tjänsteerbjudande inom området, utvecklat och förstärkt vår online-plattform och även stärkt driften och kapaciteten ute i landet. Vi har också tagit fram nya innovativa lösningar, såsom möjligheten att skanna varor med mobilen hemma, få in dem i varukorgen och sedan levererade enligt önskemål. Det är ett innovativt och spännande sätt att addera värde till vårt erbjudande.

Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Att e-handeln som kanal fortsätter att ta för sig. Självklart har pandemin påskyndat skiftet. Men det som är spännande är att vi under slutet av året såg att e-handeln höll sig kvar på höga nivåer – trots att rekommendationer ute i samhället plockades bort. Det visar att flera har upptäckt möjligheterna och vinsten med att handla dagligvaror online, och kunna välja hur man får sina matkassar. Möjligheterna med att väva in den fysiska och digitala handeln med hjälp av mobilen och skannings-funktionen är en trend. Kunderbjudandet tas till en helt ny nivå när man själv kan styra sin shoppingupplevelse och kundresa.

Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 

Utöver tjänster där kunden ges möjlighet att skanna och handla med mobilen, ser vi stor utvecklingspotential inom last mile, smarta e-handelslager och innovativa hämta-lösningar. Man måste dock se till omni-perspektivet och vara relevant för kunden, oavsett var man möter dem.

 

Ica Gruppen: Mer expressleveranser

Tony Holmberg, e-handelsdirektör på Ica Gruppen:

1.  Hur skulle du summera e-handelsåret 2021?

Det startade med en extrem efterfrågan och rekordförsäljning drivet av pandemin. Och avslutades för vår del med uppstart av ett hög-automatiserat e-handelslager i Brunna i Stockholm.

2. Vilka var de viktigaste e-handelshändelserna?

Det är svårt att inte nämna pandemin som drivit upp efterfrågan och försäljningen under första halvåret. Nu under hösten har vi sett en volymnormalisering. För vår del är e-handelslagret i Göteborg och vårt hög-automatiserade e-handelslagar i Brunna stora händelser.

3. Vad ser du för heta e-handelstrender inför och under 2022? 

Osäkerheten med pandemin och hur den kommer fortsätta, tror jag vi tar med oss in i 2022. Expressleveranser av mat i större städer är också en trend som fortsätter. Hållbarhetsfokus från kunderna tror jag också blir större, både kring handel och last mile.

David Gustavsson
david@ehandel.se