I tisdags stod det klart att Axfood säljer aktier i Mat.se till konkurrenten Mathem. Som betalning blir Axfood till 16,5 procent delägare Mathem, som också ska samarbeta med Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.
Samgåendet ger större möjligheter till investeringar i logistik, automation och lagerhållning, genom att vi båda får en större intäktsbas, som passerar igenom anläggningarna, sa Mathems vd Johan Lagercrantz till Ehandel på tisdagen.
LÄS ÄVEN: Mathems vd om fusionen: ”Vi ska bygga gemensamma lager”
Men hur reagerar då Axfoods konkurrenter Ica och Coop på denna fusion? Ja, Ica tycks ta det med ro.
Detta är ingen ny konkurrens utan en konsolidering, vilket rätt levererat kan ge ett tydligare och bättre erbjudande. Detta ser vi inom Ica som positivt då det gör marknaden bättre, säger Peter Muld, chef för strategi & transformation på Ica Sverige, till Ehandel.
Men ska Ica växla upp leverans fram till dörr nu?
Vi har en stark och tydlig modell för Ica-butikerna och e-handeln som vi tror att konsumenterna värdesätter. Att hemleverans-erbjudandet växer är något vi också ser är uppskattat av kunderna.
Hur ser erbjudandet ut i dag?
Ica-idén bygger på fria handlare i samverkan – och det är också det som är unikt med vår e-handel. Varje Ica-handlare bestämmer själv vad de ska erbjuda sina kunder i sin e-handel och det varierar därför mellan olika butiker.
Han tillägger också att kunder handlar på Ica för att få ta del av bolagets "fantastiska service och sortiment". Han flikar även in att kedjan förenklar kundernas vardag.
Hos Ica kan du e-handla när det passar, och handla i butik när det passar, säger Peter Muld.
Hur ser intresset ut för att hämta i butik – respektive att få maten hemkörd till dörren?
Vi ser att intresset för hemleverans ökar som tjänst, men alla kunder är inte beredda att betala för detta, vilket gör att vårt hämta-erbjudande är det som hittills är störst över riket.
Vill inte kommentera
Coop säger sig ha "sett affären", men vill inte kommentera den i dagsläget.
Vad vi däremot kan säga är att Coop i dag erbjuder både hemkörning och hämtalösningar – både vid våra butiker och på externa platser, säger Fredrik Uhrbom, försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige.
Han trycker även på att Coop har vuxit mer än marknaden vad gäller onlinehandeln. Och så har det sett ut i 21 månader i rad, säger han. Matkedjan står därför väl rustad inför framtidens online-handel.
Vi når över 80 procent av svenska hushållen med både hämta i butik och hemleverans. Och 65 procent av hushållen med enbart hemleverans.
LÄS ÄVEN: Coop i ny e-handelssatsning – tar leveranstjänst till Stockholm
Han lyfter även fram ett nytt samarbete med Gordon Delivery, som går ut på att leverera mat till bostadsnära hämtaskåp i centrala Stockholm.
Stora Coop Boländerna i Uppsala blir dessutom en av de första butikerna med ett unikt e-handelslager som kommer serva Uppsala med omnejd med hemkörning, och på sikt utöka mot Knivsta och norra Storstockholm, säger Fredrik Uhrbom.