ANNONS

Fullt fokus på E-handeln i Postens nya varumärke

Fullt fokus på E-handeln i Postens nya varumärke

Den ökande e-handeln gör att PostNord nu samlar sitt nordiska logistikerbjudande under ett nytt varumärke, PostNord Logistics. Länderna det gäller är Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland, något som ska ge en effektivare logistikverksamhet.

ANNONS

PostNord-koncernens logistikdel har ökat kraftigt på senare år och i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland omsatte logistik-verksamhet cirka 15 miljarder kronor under 2012. Drygt en tredjedel av koncernens omsättning.

Under andra kvartalet 2013 ökade omsättningen inom logistik med 19 procent, varav sex procent organiskt och en stor del i det har den kraftiga ökningen av e-handeln. Och det här är något som PostNord vill satsa vidare på.

Med start idag samlar PostNord sitt nordiska logistikerbjudande under ett nytt varumärke, PostNord Logistics. Varumärkesbytet är startskottet för ett offensivt förändringsarbete för att bli förstahandsvalet som logistikpartner i Norden.

– Norden är vår hemmamarknad och vi kan den bättre än någon annan. Vår ambition är att vara den bästa samarbetspartnern för företag i Norden med höga krav på smart logistik. Ett gemensamt varumärke är ett viktigt steg i detta arbete, säger Henrik Höjsgaard, VD för PostNord Logistics.

Helgutdelning kan bli aktuellt

Henrik Höjsgaard säger också att allt fler ledande detaljhandelsföretag i Norden nu satsar stort på näthandel. Samtidigt har flera internationella e-handelsföretag under de senaste året valt att expandera på den nordiska marknaden.

Utbredd användningen av Internet, god tillgång till mobiltelefoni samt mobilt bredband och att nordens länder har en köpstark befolkning är några orsaker att Norden är en så attraktiv marknad. Och för att fortsätta utveckla e-handelskanalen krävs det en effektiv logistik.

– Kunderna kräver i dag allt större snabbhet, och numera förväntar sig de flesta att få varan inom tre dagar. Det betyder att vi tillsammans med e-handlarna måste optimera de fysiska flödena. Varorna måste in snabbare, sorteras snabbare och nå slutkunden snabbare, säger Henrik Höjsgaard, som även öppnar för att dela ut paket till e-handelskunder på lördagar och söndagar om marknaden kräver det.

Bytet till det nya varumärket PostNord Logistics sker etappvis, där Sverige är först ut och fortsätter sedan med Danmark, Finland, Norge och Tyskland under hösten 2013 och våren 2014. I Sverige byter Posten Logistik, P.EX. och Nils Hansson Logistics namn den 2 september. Så småningom gäller detta även de förvärvade bolagen Transbothnia och Nordisk Kyl Logistik.

– Vi har en styrka i vårt nät av ombud. Vi har i dag 5000 utlämningsställen i hela Norden, säger Henrik Höjsgaard.

 

Källa: Press, Dagens Handel

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap