Elpriserna rusar i landet, men vad innebär det egentligen för e-handeln? Branschen är ju minst sagt el-beroende och bland speditörerna ser vi många som ställer om till att köra på just el. Vi stämde av läget och konstaterar att det än så länge inte verkar vara någon fara på taket ute i landet.
Vi har fast elavtal vilket innebär att vi har kommit relativt lindrigt undan så långt, säger Mattias Jacobsson, vd på Jollyroom, till Ehandel och fortsätter:
Bortser man från vår situation så behöver ökade kostnader över tid alltid absorberas, antingen via effektivitetsvinster internt eller, i värsta fall, på priset till slutkund.
Vad vidtar ni för åtgärder för att minska extra kostnader?
Vi lever i en föränderlig värld och det kommer alltid att finnas kostnader som är dynamiska och som behöver hanteras. Vi arbetar löpande med effektivitetsarbete året om, det sitter i vårt DNA. Med det sagt gör vi inga extraordinära insatser givet prisutvecklingen på el.
Hos Boozt jobbar man aktivt för att få ned sin elförbrukning, något som förstås kommer väl till pass under rådande situation.
Vi arbetar kontinuerligt med att effektivisera vår elförbrukning. Det sker i nära samarbete med Skåne Energi. I grunden kör vi med 100 procent grön energi, men det är klart att med stigande energipriser kan det bli ännu fler satsningar som ska vara lönsamma att genomföra. Och det följer vi upp löpande, säger Ronni Funch Olsen, IR- och kommunikationschef på Boozt.
"Laddar när det är billigare"
Logistikjätten Bring har under de senare åren ställt om allt mer mot el-fordon, för att kunna erbjuda mer hållbara fraktmetoder. Något som kanske inte är optimalt på kort sikt när priserna rusar, men de menar man måste se den större bilden.
Precis som dieselpriset har elpriset ökat den senaste tiden. Drivmedel, oavsett om det är el, biogas eller diesel till exempel, är en av flera kostnader i en transport. Vårt arbete med att elektrifiera vagnparken fortsätter med oförminskad kraft. Elpriset varierar ofta över året och behöver ses i ett längre perspektiv, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring i Sverige och Danmark.
Våra bilar är ute och kör när det är som dyrast, och laddar på natten när det är lite billigare.
Hos Nowaste Logistics, som sköter logistiken åt flera välkända e-handlare, har man dock inte drabbas alls hittills.
Än så länge har det inte påverkat oss, men vi följer utvecklingen, säger Jesper Brandin, försäljningschef på Nowaste.