Efter en tuff tid präglad av pandemin verkar H&M ha hittat formen igen. I dag redovisar modejätten sina preliminära siffror för sitt fjärde kvartalet och därmed helåret.
Under det fjärde kvartalet, som för H&M:s del sträcker sig från den 1 september till och med den 30 november, omsatte företaget 56,8 miljarder kronor. Det innebär en ökning på 8 procent jämfört med samma månader förra året.
Även helåret bjöd på tillväxt, närmare bestämt med 6 procent till strax under 200 miljarder kronor.
H&M-gruppens starka återhämtning fortsätter. Kunderna visar att de uppskattar kollektionerna och möjligheten att handla var, när och hur de önskar. Trots fortsatta restriktioner och negativa konsekvenser av pandemin var H&M-gruppens försäljning i lokala valutor tillbaka på samma nivå som i fjärde kvartalet 2019, skriver företaget i ett pressmeddelande.
H&M dras dock fortfarande med stängda butiker på en del håll i världen. Vid inledningen av det fjärde kvartalet var runt 100 H&M-butiker stängda i främst Sydostasien. I slutet av november hade den siffran ökat till 115 stängda butiker, nu i framför allt Österrike och Slovakien.