ANNONS

Framtiden kommer inte som ett brev på posten

Framtiden kommer inte som ett brev på posten

Inom en snar framtid kommer företag, myndigheter och organisationer i allt större utsträckning skicka sin post digitalt. Ett tilltalande koncept, både för användare och miljön. Ett företag som försöker att digitalisera snigelposten är Kivra som tror på en ljus framtid.

ANNONS

I veckan berättade vi om hur Posten kämpar med att få sin verksamhet att gå runt. Allt färre skickar brev och nu letar man nya vägar för att effektivisera och tjäna pengar.

Och risken är ganska stor att den traditionella snigelposten kommer att minska ännu mer. Särskilt när digitala alternativ nu börjar dyka upp. Två sådana är Kivra som lanserades i början av året och Bring Citymails nya digitala brevlåda Digimail som lanserades senare i vår.

Grundtanken är att man kan ta emot, hantera och lagra all post från företag inuti de digitala brevlådorna. I en intervju med Swedish Startup Space ger Kivras marknadschef, Sara Bjelkstam, sin syn på framtiden för digitala brevlådor.

– Bara i Sverige skickas det cirka 1,5 miljarder brev från företag till konsument varje år. Något som helt klart har en negativ inverkan på miljön och det vill vi ändra på. Med Kivra du kan ta emot hantera och lagra post från företag och myndigheter som är anslutna till Kivra. Kivra är gratis för användaren och bra för miljön, säger Sara Bjelkstam.

Måste övertyga många

Men även om Kivra kan åtnjuta möjligheten av att vara en av de första aktörerna på marknaden så finns det även hinder som man måste ta sig över. Ett av dem är att övertyga företag, myndigheter och konsumenter om nyttan med tjänsten.

– Om vi skulle ha uppfunnit posten idag, skulle vi inte ha kommit på idén att hugga ner träd, producera papper och sedan distribuera papper i kuvert till fysiska brevlådor. Kivra revolutionerar och återuppfinner postmarknaden som syftar till att successivt digitalisera all snigelpost, säger Sara Bjelkstam.

Nyligen stärkte företaget sin position som marknadsledare för digital post i Sverige genom att förvärva Brevo som lanserade sin digitala brevlåda i mars 2011.

– En nyckel till framgång är att locka så många användare och avsändare som möjligt. Samgåendet är en milstolpe och ger oss över en halv miljon användare i Sverige. Vi har en riktigt spännande höst framför oss och vi kommer att fokusera på att integrera Brevo och att träffa fler företag som vill lägga till digital post som kommunikationskanal, säger Sara Bjelkstam.

Posten en kommande konkurrent?

I våras lyckades Kivra locka en riktigt storkund i Sveriges ledande kreditupplysningsföretag, UC. Varje år distribuerar UC 10 miljoner kreditupplysningar till privatpersoner i Sverige och i maj valde man att göra Kivra till huvudleverantör.

Men även om Kivra och Bring Citymails digitala brevlåda Digimail än så länge är ganska ensamma på marknaden så är det ingen omöjlig tanke att man snart kan få konkurrens. Inte minst av svenska Posten som lanserade Epostboxen redan 2001, men som inte riktigt blivit den succé som man hoppats på.

– Posten har lika rättigheter som Kivra att förse medborgarna med en digital brevlåda. Vi förväntar oss att Posten kommer att bli en aggressiv konkurrent men hittills har Kivra och Brevo varit de enda två aktiva digitala brevlådorna på marknaden, säger Sara Bjelkstam.

Det är dock inget som oroar i dagsläget och även om Posten ger sig in i matchen tror Sara Bjelkstam på en ljus framtid för Kivra.

– Om fem år kommer Kivra att förenkla vardagen för många många människor, och samtidigt har vi sparat miljontals träd.

 

Källa: SwedishStartupSpace

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap